Järkevä auto näyttää hyvältä

Nykyiseen tilanteeseen johtaneiden tapahtumien käsittely on hyvässä vauhdissa, mutta tässä välissä on mainiota puhua pick-uppien ulkoasusta. Minun ei varmaan tarvitse kauheasti kailottaa sitä, että minusta pick-upit ovat jykeviä ja ärhäköitä menopelejä. Paitsi ei kaikki.

Pidän valtavasti hyvältä näyttävistä asioista, ja arvioin päivittäin monien asioiden visuaalista ilmettä. Näinpä minulla on tietenkin äärimmäisen selkeä näkemys jokaisen vastaan tulevan auton ulkoasusta, ja oma autoni näyttää omaan silmään luonnollisesti upealta. Muutenhan se ei autokseni olisi päätynyt.

Millaiset lava-autot sitten näyttävät minusta hyvältä? Itse asiassa tähän kysymykseen en välttämättä voi antaa edes kattavaa vastausta, koska jokaisella autolla on niin sanottu heikko katselukulma. Siis kun autoa katson siitä kulmasta, saattaakin auto näyttää minusta jotenkin hassulta, tai se ei näytäkään niin makeelta kuin kaikista muista suunnista.

Jos katson omaa Wildtrakiani sivusta, autosta katoaakin sen kolossaalisuus. Se näyttää vähän liian pitkulamaiselta. Remmihytti voisi vähentää tätä vaikutelmaa, mutta muutenhan en ole pitkien ohjaamoiden ystävä.

Kolossaalisuus on nimenomaan erittäin paljon silmää hyväilevä ominaisuus auton ulkonäössä. Kolossaalisuutta ei pidä käsittää vain suureksi kooksi, vaan tiettyjen piirteiden korostumiseksi suhteessa muihin autoihin. Esimerkiksi isot kuorma-autot ovat kolossaalisia, koska ne ovat valtavan kokoisia muihin autoihin nähden. Maasturi voi olla kolossaalinen, jos esimerkiksi sen keulan korkeus ja pyörien koko on suurempi kuin muissa henkilöautoissa. Joka tapauksessa jokin Renault Kangoo ei ole kolossaalinen; se on vain korkea.

Renault Kangoo. Kuvan omistaa Rudolf Sticker.

Moni pick-up on kolossaalinen. Ne ovat itse asiassa muuttuneet huomattavasti paremman näköisiksi valmistajien uudistaessa niiden ulkoasua kutakuinkin vuosien 2004–2007 aikana. Monen mallin keula lihavoitui, lavan reunukset kasvoivat ja ajovalot muuttuivat asenteellisemmiksi. Pick-upit lakkasivat olemasta pitkuloita ja muuttuivat möhkäleiksi. Mitsun L200 tosin taisi muotoutua tuulitunnellissa liian pyöreäksi. Tosin näinä taloudellisen ajon vainojen aikoina aerodynaaminen muotoilu lienee auton kuin auton suunta.

Pienestä kitinästä huolimatta pidän kuitenkin kaikkia Euroopan markkinoille suunnattuja lava-autoja makean näköisinä lukuun ottamatta ehkä Dacian omalaatuista Logania. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muissa lava-autoissa ei voisi olla siistin näköisiä yksilöitä ja sitä, että nämä eurooppalaistetut mallit olisivat haluttavia. Ne autot kuitenkin sattuvat olemaan järkevien ominaisuuksien ohella hyvin muotoiltuja.

Samaa en voi sanoa jenkkiläisistä vehkeistä. Okei, niiden seassa on ensinnäkin hieman samankaltaista muotoilua kuin eurooppalaisissa pick-upeissa ja toiseksi niissä on yksityiskohtia, jotka saavat minut kuolaamaan aina välillä Nettiauto.comissa surffatessani. Itse asiassa aloitan jenkkimallien hyvistä puolista.

Ford F-250 Super Duty. Kuva on vapaasti käytettävissä.

Otan esimerkiksi Fordin, siis tietysti Fordin, mallin F250 Super Duty. Voi Luoja sitä keulaa – sehän syö Poloja aamupalaksi ja Avensiksia päivälliseksi! Massaa autolla on niin paljon, että sen saa pysäköidä rekkaparkin puolelle, ja autoa ohjastaessa tuntemus laivakapteenina olosta ei varmasti ole kaukana. Tai sitten F150:n Raptor-malli. Siinä on pick-upin muotoilu sellaisella tasolla, että viittaus muinaiseen petoeläimeen on täysin hyväksyttävä.

Näissä autoissa meinaakin vain usein olla kateissa kolossaalisuuden ihan niin kuin minkä tahansa muun hyvän muotoilun edellytys, sopusuhta. Harmonia. Tasapaino. Jenkkipick-uppien muotoilu on viety usein niin äärirajoille, että autot näyttävät kömpelöiltä. Ihan oikeasti laivoilta pyörien päällä, tai ehkä ennemmin jokiveneiltä. Autoa edestä katsottaessa kahden tukivarren päässä sojottavat peilit ovat kuin pienet taulutelevisiot. Tietysti lainsäädännöllä voi olla jotain vaikutusta tähän, mutta suunnittelijat hey, you asked for it.

Euroopan markkinoille suunnatuissa malleissa muotoilu on kaikin puolin juuri hyvin. Autot ovat kolossaalisia, eli niissä korostuu juuri oikeat paikat mutta kaikki pysyy kuitenkin sopusuhdassa. En tiedä, pitäisikö minun kiittää tästä kenties jonkinlaista eurooppalaista maltillisuutta, koska nimenomaan Euroopan markkinoille on tullut tällaisia hyvännäköisiä pick-upeja. Jos sellaista maltillisuutta on, on se ilmeisesti sitä, että muotoillaan autoja tunteella mutta samaan aikaan sopivalla järjellä.

Ison artikkelikuvan F-250:stä omistaa Diamondback Truck Covers ja sitä saa käyttää lisenssin CC BY-SA 2.0 nojalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *