Moi. Olen Aki, jyväskyläläinen kuorma-auton kuljettaja ja lava-auton omistaja. Lava-auto on Wildtrak – villi omien polkujen kulkija.

Kirjoitan 4WETOA-sivustolla elämästä nelivedon ja lavan kanssa – siitä, kun niin työ kuin vapaa-aika on tavaran kuljettamista ja isoja autoja. Vuonna 2018 jutut eivät ilmesty säännöllisesti.

KoeWETO-kirjoituksissa kerron näkemykseni pick-upeista. Auton ominaisuuksien luettelemisen sijaan pyrin tarjoamaan aitoja, perusteltuja näkemyksiä, jotka syntyvät autokuskin ja lava-auton omistajan testatessa autoa.

Lisäksi raportoin tapahtumista, esittelen tavaran kuljetuksen lainsäädäntöä ja yleisesti pohdiskelen elämää isojen autojen ratissa. Lopputulos ei ehkä ole kaikenkattavaa, vaan kaikenkantavaa.

Maasto on olennainen osa lava-autoilua, joten käyn siellä usein – myös koeajamillani kieseillä. Kiinnihän sitä usein sitten jäädään, mutta sehän on vain seikkailua.

Tervetuloa siis 4WETOA-sivustolle. Homman nimi on neliveto, lava – ja lapio.

2 vastausta artikkeliin “”

  1. Kiva lukea tätä sivustoa. Paljon tietoa ja asiallisesti kirjoitettuna. Itsekin omaan avolavan – amerikkalaisvalmisteisen. Sielläkin ne on tehdyt työkäyttöön, oli se työ mitä hyvänsä. Se ihmetyttää ajamissasi autoissa, että kuinka niillä kuljetellaan? Kaipaan enemmän tietoa tästä, että miten esimerkiksi eurolava tai kaksi mahtuu kyytiin? Koeaja joskus joku jenkkivehjekin, tosin nekin ovat vuoden 1993-4 jälkeen menneet sähkö- ja ongelmat edellä. Vanhat mekaaniset toimii olosuhteista riippumatta. Sinänsä ikävä, ettei näitä Nipponin jenkkimarkkinalle laadittuja kippoja kuten Toyota Tundraa taikka Nissan Titania täällä tulla näkemään. vaikka tarjoavat täysmittaisen 8´ lavan, joka tavarankuljetuksessa on ehdoton..

  2. Kiitos positiivisesta kommentista ja kehitysideoista!

    Koeajot ovat valitettavasti useimmiten jollain tavalla rajoitettuja. Välillä saan pitää autoa hyvin lyhyen ajan, ja välillä auton varustelu on karsittua. Tästä syystä muun muassa tavaran lastaaminen jää usein väliin. Parissa autossa ei ole edes ollut lavasuojusta, enkä ole uskaltanut pellille mitään lastata. Koitan kuitenkin kiinniittää jatkossa huomiota testikuormien tekoon.

    Ikävä kyllä koeajoautojen saaminen on autoliikkeiden ja maahantuojien sekä satunnaisten lava-auton omistajien varassa. Jenkkiautoja ei ole kovin kattavasti autoliikkeissä ainakaan täällä päin Suomea.

    Toyota Tundra kyllä olisi Jyväskylässä autoliikkeen pihassa juuri tälläkin hetkellä, mutta sitä ei kuulemani mukaan kenellekään koeajettavaksi anneta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *