Joskus kaupunkimaasturi on maasturi kaupungissa

Joku on saattanut tulla tälle sivustolle ja havaita kaiken kouhkaamisen 4WD:stä, isoista maastopaloista, karjaraudoista, Rangerista, Rangerista ja yhä vain Rangerista. Sitten hän on vilkaissut sivuston esittelyä ja lukenut kirjoittajan asuvan Vantaalla. Käsi toivottomasti otsalla ja päätään pudistellen hän laittaa rastin ruutuun Kaupunkimaasturisti.

Hetkinen – menikö se kuitenkaan ihan oikein? Sanat kaupunkimaasturi ja citymaasturi (lue: sitimaasturi) yhdistynevät monen mielessä autoon, joka niin lupaa nelivetoa mutta jonka käyttämisestä off-roadissa ei tulisi oikeastaan mitään. Auto on omiaan kuljettajille, jotka kiirehtivät pysähtymään jokaiseen liikennevaloon ja silti toivovat ympärivuotista kesää liikenteeseen.

Sanassa kaupunkimaasturi on kuitenkin tilaa toisellekin tulkinnalle, ja sitä kävijä ehkä ennemmin tarkoittaa. Kaupunki-osa kuvaa auton tyypillistä ympäristöä ja maasturi-osa – joskin aika väljässä merkityksessä – kertoo, millainen ajoneuvo kyseisessä ympäristössä kulkee. Ihan hyvin sitimaasturiksi käy maastoauto, jonka joku kaupunkilainen on ostanut mutta jolle omistaja ei annostele maastoa koskaan, minkä seurauksena auto sairastuu depressioon.

Kysymyshän kävijän mielessä kuuluu: miksi ostaa maastoautoa kaupunkiin? Onhan toki automaattinen neliveto kaikkine liukasjärjestelmineen varmempi talvella, mutta jos ajatellaan puhdasta valinnaisesti nelivetoista autoa – missähän maasturin omistaja mahtoi hyödyntää hidasta välitystä, tasauspyörästön lukkoja ja just joo, kun kaverilla on tuollainen Wrangleri, niin sitä kallistuksenvakaimen toiminnan estoa?

Näitä kysymyksiä taisi viime syksynä erityisesti herätellä off-road-Arska. Koko Helsinki kiinnostui maastoautosta, jonka yhden pyörän pystyi ajamaan 40-senttisen betoniporsaan päälle. Ooooh, auton saattoi vielä jättää siihen asentoon! Muu kaupunki pelkää kaikkea kivenmurua isompaa parkkiruudussa ja hieroo ja vatvoo auton puolen metrin päähän esineestä. Arska katsoo, että betoniporsaan ei tarvitse vaikuttaa auton sijaintiin. Itse asiassa Arskan Pajero taitaa syödä niitä porsaita aamupalaksi. Yhtä kaikki: maasturi on kaupungissakin kuin kotonaan.

Vaikka en off-road-Arskan asuinpaikasta tiedä mitään, ehkäpä kaupunkimaasturille voisikin kehitellä kolmannen määritelmän: maastoauto, jonka omistaa kaupunkilainen ja jolla kaupunkilainen ajaa kaupungissa niin kuin maastokykyisellä ajoneuvolla voi ajaa. Nyt vieläpä tarkoitan oikein kunnon maastoautoa, jota on oikeasta kiinnostuksesta merkiksi pajalla laitettu: kori on nostettu kivien ja kantojen ulottumattomiin, renkaat ovat kuin traktorissa ja mukana on selviytymisvälineet vinssistä lumiketjuihin. Tai joka muuten vain täyttää kunnon maastoauton ehdot.

Mitä tulee tosimaasturin tarpeellisuuteen kaupungissa, voisi ihan hyvin kysyä, mitä tekee Suomen teillä tehokkaalla autolla. Auto on joillekuille muuta kuin paikasta toiseen liikkumisen väline. Eihän tarvittaessa vaikka puuhun kiipeävälle ajoneuvolle oikein nopeasti keksi mitään täysin perusteltua käyttöä. Jollakulla vain tekee mieli ajaa kesämökille metsän kautta tien sijaan.

Kuvassa oleva Hilux ei liity tapaukseen. En ole kuvannut sitä edes pk-seudulla vaan Jyväskylän Savelassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.