Luistonesto on ajonvakautusta

Autoista kirjoittaessa suurin osa energiasta kuluu autonvalmistajien luomien käsitteiden avaamiseen. Kun olin saanut jotain rotia nelivedon ja jokapyörävedon välisiin kommerverkkeihin, törmään Wildtrakin esittelyn kirjoittamisen yhteydessä seuraaviin käsitteisiin ja lyhenteisiin: ESP, TC, TCS, ABS. Nämähän ovat seuraavien nimitysten lyhenteet: Electronic stability control, traction control, traction control system ja anti-locking brake system.

Aivan kuin osana jotain pahuuden suunnitelmaa jokaista näistä voidaan kutsua myös eri nimellä. Itse asiassa TC ja TCS yleensä tarkoittavat samaa, koska yleensä system-lisä ei ole kuin pientä hifistelyä. Yleensä.

Näillä käsitteillä on kuitenkin jotain yhteistä. Niiden voi katsoa olevan yhtä ja samaa järjestelmää, tai TC:n ja ABS:n voi katsoa olevan osa ESP:tä.

ABS on kaikille tuttu lukkiutumattomat jarrut. Se on pakollinen varuste uusissa autoissa. ABS kytkeytyy nopeuden ylittäessä 7 km/t, ja se estää pyöriä lukkiutumasta puuttumalla jarrujen toimintaan. ABS:n sielu ovat jokaisessa pyörässä olevat anturit, jotka tarkkailevat pyörien pyörimisnopeuden muutosten suuruutta.

Koska ABS sisältää kätevät anturit ja sillä on valta puuttua jarrujen toimintaan, on ABS:ään kivaa liittää TC eli luistonesto. Järjestelmä estää pyöriä lyömästä tyhjää. Kun pyörien anturit havaitsevat sutimista, TC antaa ABS:lle käskyn jarruttaa sutivaa pyörää. Vaihtoehtoisesti, tai samaan aikaan, TC päästää pyörään vähemmän voimaa moottorista.

Myös ESP elikkä ajonvakautusjärjestelmä – hyi, miten pitkä sana – haluaa hyödyntää ABS:n etuoikeudet. Se myös voi ihan hyvin hyödyntää TC:n etuoikeuksia. Näitä ESP käyttää vakauttaakseen autoa silloin, kun se lähtee liukkaalla heittelemään. Yksi keino on jarruttaa jotakin pyörää, jolloin auton liike korjaantuu.

Tämä selostus kuitenkin pätee yleensä, koska autoteollisuus.

Sitä paitsi kun yksi autonvalmistaja käyttää ylpeänä vaikkapa ESP:tä, toinen katsoo kilpailijaa pitkin nenänvartta ja haluaa omalle ainutlaatuiselle systeemilleen ainutlaatuisen nimityksen. Ja näin on saanut alkunsa käsitteiden sekasotku.

Itse haluan sivuston käsitteistön olevan yksiselitteistä, selkeää ja johdonmukaista. Sitä paitsi kun tässä tekstissä selitän tämän moniulotteisen järjestelmän – ja siltikin saatan mennä metsään –, en jaksa enää selitellä sitä muissa kirjoituksissa vaan linkitän tänne.

Siispä kutsun ESP:n, TC:n ja ABS:n sekamelskaa näppärästi liukasjärjestelmäksi. Nehän toimivat pääasiassa liukkaalla, koska ne puuttuvat nimenomaan liukkaan aiheuttamiin ongelmiin.

4 vastausta artikkeliin “Luistonesto on ajonvakautusta”

  1. Kyllä, hyvä kirjoitus.

    Voisi yksinkertaistaa tuon näiden systeemien tehtävnä avulla.

    TC:n tehtävä on parantaa vetopitoa. Sutmisen se havaitsee siitä, että pyörät pyörivät eri nopeudella, esim. vetävän akselin pyörät nopeampaa, tai nelivetoisessa, esim. vain toisen puolen pyörät pyörivät nopeampaa.

    Tuota sutimista se pyrkii estämään joko rajoittamalla moottorin tehoa, tai sitten jarruttamalla näitä liian nopeasti pyöriviä pyöriä niin, että pyörien välinen nopeusero tasaantuu.

    ESP:n tehtävä taas on parantaa turvallisuutta ja estää onnettomuuksia. Esim. helpottamalla auton hallintaa nopean väistöliikkeen jälkeen.

    Taitaa noihin eri nimityksiin olla sekin syy, että eri valmistajat varmaankin ovat ottaneet osan nimityksistään tavaramerkeikseen. On noissa systeemeissä paljon erojakin, eri automallien ja valmistajien sekä mallisukupolvien välillä.

    Kaikki ovat oikeastaan vain ”sovelluksia” auton tietokoneella.

    Nykyään näitä on vielä useita lisääkin: Mäkilähtöavustin, perävaunun vakautus, alamäkihidastin, jne.

    1. ”ESP:n tehtävä taas on parantaa turvallisuutta ja estää onnettomuuksia. Esim. helpottamalla auton hallintaa nopean väistöliikkeen jälkeen.”
      Silloin on jo liian myöhäistä, eikä ESP pystyisi enää tekemään mitään hyödyllistä. Kyllä ESP siis helpottaa auton hallintaa nimenomaan jo väistöliikkeen aikana jarruttamalla yksittäisiä tai useampia pyöriä pyrkien siten pitämään etupyörien suunnan ja etenemisen suunnan samana, eli rajoittamalla/poistamalla ali- ja yliohjautuvuutta kaikissa ajotilanteissa.

  2. ”Siispä kutsun ESP:n, TC:n ja ABS:n sekamelskaa näppärästi liukasjärjestelmäksi. Nehän toimivat pääasiassa liukkaalla, koska ne puuttuvat nimenomaan liukkaan aiheuttamiin ongelmiin”
    ABS nyt ainakin toimii vaikka pitävällä kesäkelillä hyvillä renkailla aina, kun vaan painat tarpeeksi jarrua ja vauhtia on enemmän kuin se 7 km/h tjsp. Mikäli näin ei ole on auton jarruissa vikaa. Lyhenteen tarkoittamista sanoista huolimatta ABS muuten estää renkaan liukumista tietä vasten, eikä vain pyörimisen lukkiutumista. Eli 100 km/h vauhdissa se estää pyörin hidastumisen 50 km/h nopeutta vastaavaan pyörimisnopeuteen, koska silloin sivupito menetettäisiin kokonaan ja liukukitkakin on useimmilla alustoilla ja renkailla pienempi kuin liukumattoman renkaan. Kyllähän tämä on blogin kirjoittajalle ja muille autoharrastelijoille selvää muutenkin, mutta onko kaikille blogin lukijoille?

    ESP toimii myös pitävällä pinnalla, kun vaan käännät vauhdissa tarpeeksi ratista, esim hirveä tai peuraa väistäessäsi.

    Saa niitä kaikkia silti liukasjärjestelmäksi halutessaan kutsua, koska on varsin selvää mitä ilmaisulla tarkoitetaan, vaikkei tuota artikkelia/blogia olisi lukenutkaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.