Oma soitin teki Rangerista täydellisemmän

Wildtrakin ainoa iso puute on kunnollinen viihdekeskus. Kunnolliseksi minun kriitereilläni riittää se, että auton kajareihin saa kuulumaan oman musiikin joko AUX-liitännän, USB-liitännän tai langattoman tekniikan, kuten Bluetoothin, kautta. Uusissa autoissa on yleensä nämä kaikki, eikä esimerkiksi AUX ole varmastikaan ollut mikään harvinaisuus edes vuoden 2009 autoissa. Rangereissa se vain on ollut. Tekeepä kipeää myöntää tämä.

Aivan uusissa autoissa oman soittimen asennus on siis tarpeetonta mutta todennäköisesti se on myös mahdotonta. Keskipaneeli on luultavasti yhtenäinen, joten siihen kuuluvia osia pääsee vaihtamaan ehkä vain purkamalla noin puolet sisätiloista. Senkin jälkeen on vissiin sekoittanut koko auton sähköisen järjestelmän.

Minä vitkuttelin Rangerin soittimen kanssa vuoden päivät. Toisaalta se näytti liian vaivalloiselta. Varmaan pitäisi purkaa hirveen monta osaa ja sitkin mää saattaisin rikkoa jotain. Toisaalta keskipaneeli vain jotenkin huokui mahdollisuutta muokata sitä tehtaalta poistumisen jälkeenkin. Paneeli koostuu selkeästi useista palasista. Ruuveja ei vain näkynyt missään. Ruuvit auton sisätiloissahan ovat vaaraksi silmille varsinkin, jos ne ovat oikeaa metallia.

Tehtaan keskipaneeli näyttää tältä.
Tehtaan keskipaneeli näyttää tältä.

Etsin netistä ohjeita paneelin irroittamiseksi ja ohjeet lopulta löytyivät: Ensin ilmastoinnin kierrekytkimet on vedettävä ulos. Sen jälkeen avataan esiin tulevat kaksi ruuvia ja lopulta koko soittimen ja ilmastoinnin muodostama yksikkö vedetään ulos keskipaneelista.

Seurasin ohjeita ja ne pitivät kuin pitivät paikkansa. Käytännössä myös hätävilkkujen katkaisijan, soittimen sekä ilmastoinnin johdot oli irrotettava, mutta ne olivat kiinni idioottivarmoin pikaliittimin.

Tilanne alkoi näyttää lupaavalta. Tehtaalla asennettu yksikön tilalle pitäisi vain hankkia sellainen yksikkö, johon oman soittimen saisi mutta joka näyttäisi vielä jotenkuten alkuperäiseltä. Tähän hätään oli mäntsäläläisellä JJ-Tuonnilla tarjota asennuskaulus, joka sopisi kaikkiin vuosien 2006–2012 Rangereihin.

omawildtrak-tehdassoit-pistorasia
Ylhäällä on tehtaan soittimen pistorasia, eli auton virtajohdon pistokkeessa oli reiät piikkejä vastaavissa kohdissa. Alhaalla taas on oman soittimen ISO-pistoke.

Myös tehdassoittimen ja oman soittimen pistokkeiden eron aiheuttama kimuranttius ratkesi. Lähetin vain kuvat JJ-Tuontiin ja sieltä kaivettiin sovitin. Sovittimessa tosin oli sekä naaras- että urospistokkeet, mutta napsautin vain urospuolen johdot poikki ja tilanne oli sillä selvä.

Soittimen asentaminen oli lopulta äärimmäisen vaivatonta. Himo Sporty-o:n popittamiseen Rangerin kajareista oli niin suuri, että vaihdoin soittimen Matkahuollon noutopisteen pihassa. Tehtaan yksiköstä piti vain siirtää nappulat asennuskaulukseen, mikä tarkoitti käytännössä parin ruuvin ruuvaamista ja kahden nastan klipsauttamista reikään.

Siinä vaiheessa, kun soitin oli kiinni ja painoin playta ja musiikki toistui ympärilläni, olin viimeinkin vapaa Bluetooth-kuulokkeista. Pystyin viimeinkin avaamaan ikkunan ja popittaa sillain ihan oikeasti. Wildtrak tuli yhä täydellisemmäksi. Oikeanlainen bassojytäävä musiikki oikeastaan sai olon istuimella yhä jykevämmäksi.

Jospa minä en sinusta luopuisikaan, Wildtrak.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *