Parkkipolttimon vaihto: työkaluja, vääntöä ja tuhoa

Trafin tuoreet tilastot paljastavat kymmenen yleisintä syytä korjauskehotuksen antamiseen määräaikaisessa katsastuksessa. Neljä yleisintä syytä liittyvät valoihin. Niissä ei välttämättä ole kuitenkaan kyse palaneista polttimoista. Korjauskehotus on nimittäin katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan annettava silloinkin, kun valaisin on kiinnitetty puutteellisesti, se sijaitsee väärässä kohdassa, valoteho ei riitä ja niin poispäin. Pimeänä oleva polttimo kuitenkin lienee yleisin valoihin liittyvä vika.

Ei valoista tulisi huolehtia kuitenkaan vain katsastuksen tuomion pelossa, eikä edes rangaistuksen pelossa. Pimeänä oleva valo rikkoo auton ulkonäön tyylikkyyden ja antaa kuvan leväperäisestä kuljettajasta. Aivan kuin auto olisi käyttäjälleen pelkkä väline, peltilehmä, metallikuorinen koppi.

Kuluneella viikolla kuskin puolen parkkivalo oli mennä napsahtanut pimeäksi. Havaitsin vian nopeasti sen ilmenemisen jälkeen, ja pääsin aloittamaan pelastustehtävät välittömästi. Koska olin aiemmin vaihtanut toisen puolen polttimon, tiesin, että edessäni oli työläs, likainen urakka. Ei riitä konepellin avaaminen. Sitä ei itse asiassa tarvitse avata lainkaan.

Vuoden 2009 Rangerin parkkivaloon pääsee käsiksi pyöräkotelon etureunan kautta. Ensin on poistettava muovinen suojus, jota voi sisälokasuojaksikin kutsua.

ppolttimo-suojamuoviNoh, paikkahan ei ole mikään ergonomisen ja hygienisen työympäristön malliesimerkki. Kääntämällä pyörän kokonaan oikealle pääsin parhaiten poistamaan suojusta ja kurottelemaan kättä kohti polttimon kantaa, mutta ei hommaa silloinkaan olisi kannattanut tehdä pyhäpäivän vaatteissa.

ppolttimo-nasta-lahikuvassaMuovisuojusta poistaessa pystyi taas muistelemaan Rangerin osittaista muovisuutta. Suojus on kiinni muovisilla nastoilla, jotka ovat ikään kuin ruuveja. Okei, ristipää, ristipää… Etsit huolellisesti työkalupakista sopivan meisselin ja työnnät sen ruuvin uraan, ja käännät… Koko ruuvi vain pyörii tyhjää. Käännät vielä vähän, ja kanta muljaantuu. Lopulta suutut, ja keksit paremman työkalun. Yleensä se on myös jo tuhoisampi työkalu.ppolttimo-nasta-palasinaMyönnetään, että kiivastumisen sijaan olisi pitänyt tutkia pulmallisen osan toimintaa. Kyllä niissä yleensä on jokin ajatus. Tosin lähellä tien pintaa ja pyörän edessä sijaitseva alimmaisin nasta oli todennäköisesti joka tapauksessa niin juuttunut savihiekkasuola-asfalttipöly-seokseen, että se ei olisi kauniisti tullutkaan ulos.

Ihanteellisessa olosuhteissa nastaa käännetään puoli kierrosta ruuvarilla, jolloin se tulee vähän ulos. Sen jälkeen se vain kiskaistaan kehyksen sisältä pois. Jos sitten kehys alkaa pyöriä nastan mukana, voi kehystä pidellä paikallaan vaikkapa kärkipihdeillä.ppolttimo-nastan-avausSe niistä ruuveista. Kiskaisen suojusta irti sen verran, että saan käden mahtumaan onkaloon. Sullon muovin pyöräntuennan osien väliin, koska minulta puuttuu kolmas käsi. ppolttimo-tasta-valistappolttimo-polttimon-kantaSitten alkoi seuraava haaste. Ulkopellin ja konetilan seinän välissä oleva polttimon kanta pitäisi paikallistaa ja irrottaa. Sormet tavoittavat suuntavilkun polttimon kannan, ja kas vain, sen saakin vaivattomasti irti kiertämällä. Sitä ei nyt olla silti vaihtamassa. Parkkipolttimon kanta sitten ei hievahdakaan. Pitäisikö sitä muljuttamalla vetää, vääntää ja vetää vaiko kiertää? Olisiko siinä klipsi, jota tulisi pitää painettuna?

Käyn vilkaisemassa ohjekirjaa. Seisontavaloista ja etusuuntavilkuista se sanoo seuraavaa: ”2. Irrottakaa polttimo ja polttimon pidike. 3. Irrottakaa polttimo.” Niin, niin, kyllä, irrotan polttimon pidikkeen, mutta MITEN?!?

Aikani pidikettä ravisteltuani tulin aika varmaksi siitä, että pidike lähtee kiertämällä. Sormilla se ei vain tahdo onnistua. Duratorq jaksaa vääntää, minun lihakseni eivät. Mieleeni piirtyy linjapihtien kuva. Tie, joka voi viedä voittoon tai sitten tuhoon. Mutta yrittänyttä ei laiteta.

Kaksin käsin tunnustelemalla haen polttimon kannan pihtien leukojen väliin. Kevyesti puristan ja kierrän pihtejä – ja näppärästi kanta kiertyy auki. Niskuroija esiin, heti!

ppolttimo-polttimot-ja-kantaPolttimon vaihto, kannan asettaminen takaisin umpion pohjaan ja virtajohdon liittäminen on tässä vaiheessa lasten leikkiä. Muovisuojuksen nastankin saan äärimmäisen varovasti työskentelemällä ehjänä kiinni.

Rikki menneen nastan korvaan millä muullakaan kuin nippusiteellä.

ppolttimo-nippuside-fix

Yksi vastaus artikkeliin “Parkkipolttimon vaihto: työkaluja, vääntöä ja tuhoa”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.