Rangerissa lukon korvaa sähköinen järjestelmä

Päivitys: nyt lukon saa Suomessakin

Jo jonkin aikaa Suomessakin on Rangerin ostaja voinut valita autoonsa Off-Road Packin. Paketin valitessaan hän saa autoonsa moottorin, jakolaatikon ja polttoainetankin suojuksen sekä sähköisesti kytkettävän tasauspyörästön lukon.

Off-Road Packin suositushinta on melkein tonni, mutta se ei enää uuden auton hinnassa paljon kirpaise. Saahan siinä kuitenkin lukon Rangeriin.

Olen kirjoittanut kattavammin lukosta sekä muista Rangerin maastovarusteista täällä.

Alkuperäinen teksti:

Tasauspyörästön lukko on nelivedon kanssa hyvä apuväline liukkaasta paikasta selviämiseksi. Kun akselin toinen pyörä sutii menemään, pitävällä alustalla oleva toinen pyörä puskee autoa eteenpäin – jos se vain sattuu olemaan pitävällä alustalla.

Rangerin omistajat tai sitä edes harkinneet ovat kyselleet Rangerin tasauspyörästön lukosta. Polttavin kysymys on ollut, saako Rangeriin tasauspyörästön lukkoa.

Vastaus on ei.

Tosin vanhoihin Rangereihin lukko on minun tietoni mukaan ollut mahdollista saada. Silloin elettiin paljon mekaanisempaa aikaa, mutta ehkä tähän pitäisi laittaa myös toteamus miehistä ja raudasta. Joka tapauksessa vuonna 2007 Ford varusti pick-upit luistonrajoittimella, ja uusimmasta sukupolvesta ovat jo nekin jääneet pois.

Fordin ratkaisu on toki jossain määrin hämmentävä. Ensinnäkin maastokykyisessä autossa tasauspyörästön lukitus ei olisi pahitteeksi. Vielä toistaiseksi ainakin Hiluxiin ja Navaraan saa tasauspyörästön lukon, ja kyllähän tuo Hilux roikkuu myyntilistojen kärjissä sitkeästi. Toiseksi lukon saa Rangeriin, kyllä, samaan Rangeriin, ainakin Australiassa, sillä sieltä kantautuvissa arvosteluissa mainitaan sähköisesti kytkettävä tasauspyörästön lukko. Kolmanneksi olen kuullut, että Rangerin suomenkielinen ohjekirja käsittelee sähköisen lukon kytkemistä.

Mikään edellä mainituista hämmennyksistä ei oikeastaan hämmennä, koska ne voi selittää yhdellä sanalla, autoteollisuudella. Valmistajat miettivät eri alueille menevät automallit ja niiden varustelutkin tarkkaan, ja markkina-alueista EU:ssa tuntuu aina korostuvan jonkilainen säädöksillä rajattu järkevyys.

Ohjekirjakin on todennäköisesti vain käännös useita markkina-alueita kattavasta alkuperäisteoksesta, ja käännöstoimisto vain kääntää kaiken sopimuksen mukaiselle kielelle.

Ei Fordilla silti ole ollut ajatus karsia off road -kykyjä parantavia ominaisuuksia ja tehdä autosta kilpailijoiden rinnalla kalpenevaa citylava-autoa. Amerikkalaisyhtiö on nimittäin piilottanut Rangerin off road -kyvyt sen liukasjärjestelmään. Fordin edustajat kertoivat uuden Rangerin sukupolven julkistamisen yhteydessä vuonna 2011 auton liukasjärjestelmän ominaisuuksista.

Liukasjärjestelmähän, jonka Ford on nimittänyt ESP:ksi, perustuu pyöriin menevän väännön rajoittamiseen sekä sutivan pyörän jarruttamiseen. Ensisijaisesti järjestelmä rajoittaa vääntöä ja vasta sitten hillitsee sutimista jarruttamalla pyörää ABS-järjestelmän kautta.

ranger-tpl-edesta-kulmasta
Vuoden 2012 Ranger XL.

Liukasjärjestelmä on toki tuttu monesta autosta ja se on omiaan ajettaessa liukkailla maanteillä. Esimerkiksi tiukassa kaarteessa sutiva pyörä voi aiheuttaa yliohjautumista, ja tätä liukasjärjestelmä ehkäisee.

Rangerissa liukasjärjestelmän tarkoitus on kuitenkin myös parantaa maastokykyjä. Liukasjärjestelmä sisältää off road -aistin. Se havaitsee haastavan ajouran ja muuttaa toimintaansa niin, että se toimii tasaisesti mutta puuttuu oikeaan aikaan.

Sen lisäksi kuljettaja voi nelivetoisissa malleissa asettaa liukasjärjestelmän kahteen tilaan. Ensimmäisessä tilassa järjestelmä lakkaa puuttumasta ali- ja yliohjautumiseen sekä rajoittamasta pyöriin menevää vääntöä. Sutivia pyöriä se yhä jarruttaa. Toisessa tilassa se rajoittaa vielä sutivien pyörien jarruttamista.

Käytännössä järjestelmä menee automaattisesti pois päältä, kun hidas neliveto on päällä. Sen sijaan jos kuljettaja haluaa järjestelmän pois päältä, kun nopea neliveto tai kaksiveto on päällä, hänen on painettava nappulaa.

Uudistetun liukasjärjestelmän myötä vielä edellisen sukupolven Rangereissa ollut luistonrajoitinkin sai lähteä. Luistonrajoitin reagoi sutimiseen lukitsemalla osittain tasauspyörästön ja jakamalla osan väännöstä enemmän pitävään pyörään. Kun luistonrajoitin rajoittuu vain yhteen akseliin, liukasjärjestelmä voi hallita sutimista, ja joskus kokonaan välttää sen, kaikissa neljässä pyörässä. Lisäksi liukasjärjestelmä voi rajoittaa väännön tarkalleen siihen määrään, jonka pyörä voi välittää maahan sutaisematta, ja jarruttaa sutivan pyörän kokonaan.

Taitaa liukasjärjestelmä ollakin niin hyvä, kuin kehuvat. En ole vielä törmännyt siihen kohdistuvaan kritiikkiin, mutta kehuja on vähän tullut. Perinteinen tasauspyörästön lukkohan on aina pieni riski, ja on se ainakin varmaan suurelle yleisölle hankalakin apuväline. Näinpä valmistaja on mennyt taas houkuttelevuuden tietä, mutta ei silti petä Ranger-uskollisia lava-autoilijoita.

Toki tasauspyörästöön saa asennettua paineilmalla toimivan lukon. Siinä tasauspyörästöön asennettavaa kytkintä ohjataan paineilmalla, jolloin autoon asennetaan myös kompressori sekä liuta putkia. Tällaista lukkoa voi kysellä off road -liikkeestä.

Vähän kuitenkin kummastuttaa se, miksi Fordin mielestä kenguruiden ja suistokrokotiilien mantereella lukko on hyvä olla, mutta ei täällä metsässä möyrivän, perkelettä huutavan kansan kotimaassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.