KoeWETO: Ford Ranger XL

Kerran Ford Ranger -mies, aina Ford Ranger -mies. Tietysti jos joskus pick-upin moottori saa energiansa käyneistä tomaateista ja jos moottori ekobuustataan tomaatin kokoiseksi, alan harkita jotakin toista autoa saadakseni tarvitsemani tomaatit ja niiden jalosteet. Toistaiseksi Ranger on kuitenkin erinomainen auto kauppareissujen kulkineeksi varsinkin, jos reitille kuuluu haastavia olosuhteita.

Ford Ranger -mieheksi minut teki se, että Rangerin sai Wildtrakina. Wildtrak on ainoa laatuaan EU-pick-upien joukossa. VW:n Canyon on remmihytti-mötikkä, ja muiden valmistajien EU-malleissa ei ole senkään vertaa omien polkujen kulkijaa. Ei se veekuutonen mitään merkkaa, jos ulospäin auto on enimmäkseen samaa väriä ja muotoa kuin pikkuveljensä.

uusiranger-keula-korostuu

Aluksi meinasin kuitenkin jättää kokonaan väliin vuonna 2012 uudistuneen Rangerin. Hitaasti pehmeni uskollisuuteni Wildtrak senioria kohtaan, ja aloin pitää pyöristynyttä uutukaista varteenotettavana. Sitä se teettää, kun autoa markkinoidaan taitavasti. Altistetaan asiakas pitkäkestoiseen, hienotunteiseen suoltoon. Esitetään autoa vain sellaisenaan, vaatimattomasti, antaen ominaisuuksien puhua satasella puolestaan. Kyllä se jossain vaiheessa sekoaa. Näillä varusteilla väkisinkin.

Kun olen saanut uuden Wildtrakin, teen siitä ehkä elämäni perusteellisimman KoeWETO-kirjoituksen ja kuvaan runsaasti videomateriaalia. Sitä odotellessa Rangerista saa kokemuksia tästä KoeWETO-kirjoituksesta, joka pohjautuu viime keväänä ajamaani XL-Rangeriin.

Muotoilu

Autojen tämänhetkisen yleisen suuntauksen mukaisesti Rangeristakin on hävinnyt kulmikkuus. Tilalle on tullut kurvikkaita muotoja, jotka luovat sporttista ja dynaamista vaikutelmaa. Uuden Rangerinkin keulan voi kuvitella kiitämässä valojuovien ja kaupungin höyryjen keskellä, ja eiköhän siinä rinnalla liaanista toiseen ole joku boheemi partasuu lentelemässä.

Täysin ensimmäistä kertaa uudistuneen Fordin EU-pick-upin nähdessäni tuomitsin pyöreät muodot välittömästi, ja sittemmin aloin oikeastaan pitää urheilullisesta korostuksesta. Oliko ensivaikutelma sittenkin se kaikkein aidoin? Nykyisen Wildtrakini aikaiset Rangerit eivät oikeastaan olleet kulmikkaita siinä mielessä, mitä ”kulmikas auto” historiallisesti ainakin tarkoittaa. Muun muassa ajovalot, tuulettimen säleikön kehys, takavalot ja konepelti ovat lähellä suorakulmia, mutta on niidenkin kulmat pyöristetty. Ylipäätään autossa on pyöreyttä, mutta siinä ei vielä ole simuloitujen ilmavirtojen pehmentävää vaikutusta. Pick-up on pysynyt jämäkän näköisenä.

Toisaalta uusi Ranger on jyhkeän näköinen. Sen kuonoa on paksunnettu, minkä seurauksena edestä katsottaessa auto vetää suupielet hymyyn. Nokan päässä vuosien 2007–2011 malleissa olleiden ulkonevien kehyksien tilalle on tullut tasapaksua pintaa harmaine poikkipalkkeineen. Muissa varusteluissa värien käyttö tekee keulan päädystä itse asiassa todella makean, mutta XL-Rangereissa tyyli on yksipuoleinen. Musta on tietysti särmikäs väri, ja sitä on onnistuneesti peileissä, puskurissa ja ovenkahvoissa.

uusiranger-sivusta-risuje-takaa

Kuonon paksuntamiselta on silti ollut vain vähän vaikutusta tavanomaiseen pick-upin heikkoon katselukulmaan: sivusta katsottaessa Ranger ei näytä niin pitkulamaiselta, mutta toisaalta se on varsin suippo. Konepelti ja tuulilasi ovat lähes kuin yhtä suoraa linjaa. Sanoisin Rangerin uuden muotoilun onnistuneen – eritoten paremmin kuin vuoden 2011 pikku faceliftaukset –, mutta lopputuloksena on jyhkeys jämäkkyyden kustannuksella.

Istuimet ja sisätilat

Sisälläkin XL-varustelu näkyy pelkistyksinä. Käytettävyyteenhän se ei juurikaan vaikuta, että muutama suikale ei olekaan koristeellinen ja saumoista puuttuu hieno lanka. Lähes askeettisessa sisustuksessa on autoa työjuhtana käyttämisen meininkiä, eikä siltikään näin 2010-luvulla tarvitse tinkiä ajamisen mukavuudesta. Ranger on nimittäin lähempänä henkilöautoa kuin, noh, jotain vuosituhannen vaihteen lava-autoa.

uusiranger-ovet-auki-sisältä

Sisustus kuitenkin jotenkin poukkoilee pick-upille tarpeellisen massiivisuuden ja urheilulliselle autolle ominaisen särmikkyyden välillä. Navaran ratin viiksiä moitin, ja Fordissa onkin samanlaiset mohkulat. Jykevät kyllä, mutta ei tyylikkäät. Manuaalivaihteiston vaihdekeppi on kuin kotitallissa asennettu Bilteman malli, eikä sovi tyyliin lainkaan. Istuimista on hävinnyt muhkeus, eivätkä ne kiskaise otteeseensa samoin kuin ennen wanhaan.

Ratin taakse ei Ford ole enää mennyt nappeja sijoittamaan, ja suurin osa napeista sijaitsee keskipaneelissa. Napit on ryhmitelty, ja off-road-välineiden napeissa on ajatus tuntunut olevan ”apua nopeasti, kun sitä tarvitsee”. Ne nimittäin ovat suurikokoiset ja sijaitsevat erillään keskipaneelin reunoilla. Fordin mullistuksellisen liukasjärjestelmän taso valitaan kuitenkin yhdestä ja samasta nappulasta. Järjestelmän off-road-henkisin taso, taso 3, valitaan pitämällä nappia painettuna viisi sekuntia! Lapsiltako se on pitänyt piilottaa?

uusiranger-hallintalaitteet-takapenkilta

Koska kyse on halvimmasta varustelusta, ajotietokone tarjoaa vain tämän päivän peruskauraa kulutustiedoista ja keskinopeudesta etäisyyteen seuraavaan tankkaukseen. Mittaristo on selkeä, ja siinä on siltikin hienosti käytetty runsaasti värejä. Säilytystilat eivät tarjoa mitään ihmeellistä. Toki kunnon off-roadaaja osaakin suunnistaa ilman värinäytöllisiä navikaattoreita ja pitää eväät kylmänä kylmälaukussa eikä missään jäähdytetyissä säilytyslokeroissa.

Konehuane

Massasta poikkeavaa ja mieltä ylentävää konehuanetta hakeva asiakas ei valitse halvinta varustelutasoa, mutta järkevyyteen pyrkivälle asiakkaalle Ranger XL:n moottori on varmasti miellyttävä valinta. Ei tietenkään sillä, etteikö minkä tahansa nykyajan eurooppalaisen lava-auton moottori varmasti olisi miellyttävä valinta. Ranger jaksaa rynnätä juoksuun silloinkin, kun risteykseen valitsee piruuttaan ihan vähän liian suuren vaihteen. Kahdeksastakybästä vauhti nousee reippaasti ylöspäin, vaikka suuren vaihteen pitäisikin silmässä. Ei mitään poikkeavaa.

Ranger XL:ssä on 2,2-litrainen moottori, ja se on Suomessa saatavista moottoreista pienempi. Tilavuus on pienentynyt 0,3 litraa edellisestä sukupolvesta, mutta teho on kasvanut 9 hevosvoimaa ollen nyt 150. Tehon ja omapainon suhde on kuitenkin edelleen noin 0,7 hv/kg. Toisaalta uuden Rangerin vääntö on 375 Nm, joka on 35 Nm edellisen moottorin arvoa suurempi. Suurempi vääntö tarkoittaa suurempaa voimakkuutta, mikä ei lava-autossa ole pahitteeksi.

Off-road-arsenaali

Siinä missä Navara LE V6:n koeajo oli suhailua asfalttiteillä, Rangerilla käväisin vähän lumen vuoraamilla poluilla. Rangerin off-road-kyvyt eivät siis päässeet mihinkään äärimmäiseen testiin, mutta naapurin isäntä ei olisi päässyt kiskomaan autoa traktorilla ja hinausautoa ei koeajon aikataulu olisi antanut odottaa. Toisaalta minä olen vankasti sitä mieltä, että pick-upia ei lähtökohtaisesti hankita viihteelliseen möyrimiseen, vaan tavaran kuljettamiseen vähän huonommillakin ajourilla.

Rangerin pitäisi olla jo luonnostaan off-road-kykyinen, sillä sen liukasjärjestelmä osaa havaita maaston ja muuttaa toimintaansa hieman sen mukaan. Jos se ei riitä, kuljettaja voi aina kytkeä liukasjärjestelmän osittain pois päältä. Minä kuitenkin tottumuksellisesti kytkin vain hitaaseen nelivetoon ennen poluille siirtymistä antamatta järjestelmän maastonhaistajalle edes mahista. Katsotaan sitten niitä järjestelmän rajoja, kun auto on oma.

Tosin minulle kertoi sähköpostitse eräs Rangeriin päätynyt pick-uppaaja hieman pick-upin liukasjärjestelmän kyvyistä. Hän oli ajanut nopea neliveto kytkettynä lumikasaan. Liukasjärjestelmän ollessa perusasennossa pois pääsemisestä ei ollut tullut mitään. Kaverin ei kuitenkaan ollut tarvinnut kuin vaihtaa liukasjärjestelmä toiseen off-road-tilaan, niin johan oli Rankeri ryöminyt pois lumen keskeltä.

Mitat ja massat

Rangerin kytkettävän perävaunun suurin sallittu massa on eurooppalaisissa pick-upeissa sijalla kaksi Isuzun D-MAXin jälkeen. Peräkärry saa painaa 3 350 kiloa, ja vetoauton kanssa painoksi saa tulla enintään 5 950 kiloa. XL-Ranger saa painaa enintään 3 200 kiloa. Koska sen omamassa on 2 075 kiloa, jää kantavuutta väliin 1 125 kg. Sekin lukema on kasvanut ainakin 09-Wildtrakista. Manuaalivaihteinen XL on itse asiassa paras valinta, jos haluaa Rangeriinsa suurimman mahdollisen kantavuuden. Uusi automaatti-Wildtrakhan saa kantaa vain 990 kg. Minä yritin parhaani järki edellä menemisestä, mutta tunteet ne joskus vievät voiton.

Säilytystilat ja lava

uusi-ranger-käkkärin-ympäriltä

Säilytystilat eivät ilahduta. Ne ovat samaa kuin mitä olen tähän mennessä nähnyt – joskin L200:ssanihan oli mahtava ulos vedettävä teline kahvikupille. Vaihdekepin edessä keskipaneelin juurella on syvennys. Sen lähellä on kaksi virtapistorasiaa, joten voin kuvitella syvennyksen täyteen kännykkää, tablettia, GoProta, Bluetooth-kuulokkeita ja tietenkin kasan johtoja, eli joo, tila loppuu kesken. Amarokissa yksi virtapistorasia oli viety kauas pois aiheuttamasta johtojen sekamelskaa tärkeiden hallintalaitteiden tuntumaan. Älä, Ford, anna liikaa Amarokille etumatkaa.

Paremmin Ford kuitenkin on menetellyt lavasuojuksen kanssa, sillä se on vakiovaruste kaikissa malleissa. Lisähintaan saa myös lisäkestävän lisälavasuojuksen. Jotenkin kuitenkin arvelen, että alkuperäinen suojus on riittävän kestävä oikeaoppiseen käyttöön. Lavan katteeksi Ford tarjoaa ilahduttavasti useita eri vaihtoehtoja. Tosin kun esitteen tähtimerkkien selitykset ja sulkuihin laitetut poikkeukset on saanut käsiteltyä, saakin huomata, että sitä ja tätä ei saa siihen ja siihen malliin. Joka tapauksessa kovan kuupan ikkunoin tai ilman, pressumaisen katteen sekä alumiinisen, kohokuvioidun suojan saa kaikkiin malleihin. Kai.

Alusta ja vaihteisto

Rangerin jousitus on pääasiassa pysynyt samanlaisena: Edessä pyörät on erillisjousitettu ja takana ne ovat jäykässä akselissa. Takana on lehtijouset. Iskunvaimentimetkin vaimentavat edelleen jousituksen vaikutukset pyörän upotessa ja noustessa. Erityisen ilahduttavaa oli ajaa monttuiselle hiekkatielle, kun auto ei jäykästi pompi niin kuin nykyinen Wildtrak. Ehkäpä Ranger ei kuitenkaan pystynyt tarjoamaan niin junamaisen tasaista vyörymistä kuin Amarok, mutta toisaalta ajamassani Amarokissa oli tyhjänä massaa noin 150 kiloa enemmän. Voisiko se vaikuttaa?

Syynä tasoittuneeseen kyytiin on etupyörissä oleva MacPherson-tyyppinen jousitus, eli etupyörien iskarit ovat saaneet jousen ympärilleen.

Ylemmässä kuvassa on vuoden 2009 Rangerin etupyörän iskari. Siinä ei ole jousta ympärillä niin kuin uuden Rangerin iskarissa.
Ylemmässä kuvassa on vuoden 2009 Rangerin etupyörän iskari. Sen ympärillä ei ole jousta niin kuin uuden Rangerin iskarissa.

Koska täällä Suomessa mitään välityssuhteista ymmärretä, ei näitä pieniä teknisiä detaileja esitteestä saa. Australian Fordin mukaan Rangerin tasauspyörästön välityssuhde on 3,55:1. Pyörien ja moottorin kampiakselin välinen suhde sitten riippuukin vaihteesta sekä jakolaatikon tilasta. Maastossa ajavaa kiinnostaa tietää, että hidas neliveto kytkettynä jakolaatikko välittää voimaa suhteessa 2,717:1. Lukema on kasvanut paljon edellisestä sukupolvesta. Jotta maantiellä olisi kuitenkin kivempi ajaa, vaihteistosta on tullut 6-vaihteinen ja 6-vaihteen välityssuhde on 0,794:1.

Kerroin Konehuane-kappaleessa, että perus-Rangereiden suhteellinen teho ei ole kasvanut – omamassan ja tehon suhde nimittäin on 0,07:n luokkaa ja siis sama kuin vanhemmissa Rangereissa. Mutta voimansiirtopa kuljettaakin voimaa pyöriin paremmin. Uusien välityssuhteiden ansiosta pyöriin tulee hieman enemmän kiihdytyksissä tärkeää vääntöä. Ranger on siis varsinkin tyhjänä ketterä, mutta hyvät ihmiset, muistakaa, että Ranger-mallistoa ylöspäin mentäessä urheilullisuus lisääntyy.

Wildtrakin 3,2-litrainen ja 200 hevoista tarjoava kone todellakin on varsin räväkkä veto EU-pick-upien maailmassa. Mutta sellaisessa pick-upissa aletaan jo mennä tunteet edellä. Sellaisille villityksille järki-Rangeristi vain pudistelee päätään ja lyö loputkin heinäpaalit autonsa lavalle. Ja sehän on XL-Ranger, yksinkertaistettu mutta työnsä asiallisesti hoitava pick-uppi.

uusiranger-keulan-muotoja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *