Perinteisen nelivedon kannattajat alkavat olla heikoilla

Minä vaihdan leiriä, ennen kuin on liian myöhäistä. En ihan vielä mene vastustajan joukkoihin, vaan jään välimaastoon. Automaattinen neliveto soveltuu tai ei sovellu off-roadaukseen. Tarvitsen lisää tietoa aiheesta, mutta en voi enää olla ehdottoman varma siitäkään, että citymaastureille ominaisilla järjestelmillä ei pärjäisi maastossa. Jossain vaiheessa joutuisin perinteisen nelivedon leirin jättämään joka tapauksessa, ellei minua sitä ennen olisi virtuaalihirtetty julkisesti.

Okei, olen vähän pelkuri, mutta tähän ratkaisuun minut sai päätymään keskustelu työkaverin kanssa. Ehdin näyttää koeajossani olleen Amarokin työmaalla ennen kuin lähdin palauttamaan pick-upia. Jutustelu siirtyi BMW:n X5:n maasto-ominaisuuksiin. Bemarin möhkäleisessä citymaasturissahan on ”älykäs neliveto”, joka säätää väännön kulkua pyöriin ja jarruttaa pyöriä pidon mukaan.

Työkaverin kaveri oli testaillut X5:tä jossain upottavassa montussa, ja Bemari oli siellä selvinnyt.

Olin juuri muokannut Mikä neliveto? -artikkelia ja uusinut perusteluni siitä, miksi pidän perinteistä nelaria aitona. ”Automaattinen neliveto on ainakin vielä heikoilla mutapoluilla ja kivikoissa.” Leiriläisten kannustushuudot mielessäni kuvitellen vain menin tuollaisen toteamuksen julkaisemaan vain siksi, että automatiikan ei voisi olettaa toimivan heti, kun olosuhteet vaativat taitoa lukea monipuolisesti ympäristöä.

Eiköhän ympäri maailmaa jo ole testailtu X5:n lisäksi muitakin kaupunkimaastureita ja varmaan Jeep Wranglerin kotiseutujen kaltaisissa ympäristöissä mutaisten peltojen lisäksi. Ehkä muutamassa paikassa hidas neliveto tai tasauspyörästön lukko olisi pelastanut, mutta varmaan ihan hyvin yleisesti ne autot ovat menestyneet.

Onneksi olin kuitenkin huomioinut kehityksen kehittymisen käyttämällä ilmaisua ”ainakin vielä”. Jos ei vielä tässä vaiheessa ihan kaikki automaattisesti nelivetoisesti autot pärjää off-roadissa, niin lähitulevaisuudessa luultavasti pärjää jo suurin osa. Siitä vähän vielä myöhemmin ne pärjäävät oletettavasti ilman kuljettajaa.

Itse näen kehityksen yhtenä käännekohtana ja tämän hetken välitavoitteena sen, että auto ajaa itsestään kaikkialla siellä, missä ihminenkin sitä voi ajaa. Nythän jo autot ovat ajaneet itsekseen muun muassa Yhdysvalloissa ja Ruotsissa ilman, että kyydissä olleiden ihmisten on tarvinnut edes menoon puuttua.

Haasteena onkin autojen kehittäminen sellaisiksi, että ne selviävät vaikeassa maastossa. Siinä missä kaupunkialueella auto osaa pysytellä ajoradalla esimerkiksi kaistamaalausten avulla ja sen ei tarvitse osata ennakoida liukasta ylämäkeä, koska keli on kuiva ja auton massa pieni, off-road-kerhon ajouralla sen meno todennäköisesti tyssäisi ensimmäiseen kiveen tai mäntyyn. ”Sun pitää k-i-e-r-t-ä-ä se kivi; se tappaa sun pohjas muuten.”

En silti näe off-roadissa selviävän auton kehittämistä juuri minään vaivana. Auto pitää vain opettaa havaitsemaan maaston muotoja ja reagoimaan niihin tietyllä tavalla. Jo nyt auto osaa ennakoida maaston muodon vaihteluita topografisten tietojen pohjalta ja tunnistaa esteitä ultraääneen tai elektromagnetismiin pohjautuvilla tunnistimillaan. Ja me olemme ottaneet nämä apuvälineet tyytyväisinä vastaan.

Missä vaiheessa auto edes on itsestään ajava? Silloinko, kun yli puolet ajamisesta käy ilman kuljettajaa? Vai silloinko, kun kuljettaja voi vain istuutua kyytiin ja asettaa päämäärän? Minulle käy esimerkiksi automaattinen vaihteiden käsittely älyttömän hyvin, mutta minua inhottaa se, kun auto sammuttelee ja käynnistelee itseään.

Joka tapauksessa aika itsenäinen auto kyllä on siinä vaiheessa, kun se osaa mönkiä kivien ja kantojen keskellä. Silloin hanskat tiskiin lyövät ne, joiden mielestä aidossa nelivedossa pitää olla jakolaatikko ja tasauspyörästön lukko – ja kuljettaja aluksen kapteenina. Itseajava autohan tuskin niin vanhanaikaisia järjestelmiä edes käyttää. Kuljettajaa ei ainakaan.

Itse kerroin suhtautumisestani itseajaviin autoihin YleX:n kysellessä kuulijoiltaan, miten auton käyttö muuttuu tulevaisuudessa.

Minusta itseajava auto ei ole enää mitään, mitä kiinnostaisi käyttää kulkemiseen. Saati sitten off-roadaukseen. Kun kulkeminen vastaa taksissa istumista, johan sinne mökin pihaankin menee saman tien teitä pitkin.

X5:n kuvan omistaa Joost J. Bakker ja kuvaa saa käyttää lisenssin CC-BY-2.0 nojalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.