Perinteisen nelivedon kannattajat alkavat olla heikoilla

Minä vaihdan leiriä, ennen kuin on liian myöhäistä. En ihan vielä mene vastustajan joukkoihin, vaan jään välimaastoon. Automaattinen neliveto soveltuu tai ei sovellu off-roadaukseen. Tarvitsen lisää tietoa aiheesta, mutta en voi enää olla ehdottoman varma siitäkään, että citymaastureille ominaisilla järjestelmillä ei pärjäisi maastossa. Jossain vaiheessa joutuisin perinteisen nelivedon leirin jättämään joka tapauksessa, ellei minua sitä ennen olisi virtuaalihirtetty julkisesti.

Okei, olen vähän pelkuri, mutta tähän ratkaisuun minut sai päätymään keskustelu työkaverin kanssa. Ehdin näyttää koeajossani olleen Amarokin työmaalla ennen kuin lähdin palauttamaan pick-upia. Jutustelu siirtyi BMW:n X5:n maasto-ominaisuuksiin. Bemarin möhkäleisessä citymaasturissahan on ”älykäs neliveto”, joka säätää väännön kulkua pyöriin ja jarruttaa pyöriä pidon mukaan.

Työkaverin kaveri oli testaillut X5:tä jossain upottavassa montussa, ja Bemari oli siellä selvinnyt.

Olin juuri muokannut Mikä neliveto? -artikkelia ja uusinut perusteluni siitä, miksi pidän perinteistä nelaria aitona. ”Automaattinen neliveto on ainakin vielä heikoilla mutapoluilla ja kivikoissa.” Leiriläisten kannustushuudot mielessäni kuvitellen vain menin tuollaisen toteamuksen julkaisemaan vain siksi, että automatiikan ei voisi olettaa toimivan heti, kun olosuhteet vaativat taitoa lukea monipuolisesti ympäristöä.

Eiköhän ympäri maailmaa jo ole testailtu X5:n lisäksi muitakin kaupunkimaastureita ja varmaan Jeep Wranglerin kotiseutujen kaltaisissa ympäristöissä mutaisten peltojen lisäksi. Ehkä muutamassa paikassa hidas neliveto tai tasauspyörästön lukko olisi pelastanut, mutta varmaan ihan hyvin yleisesti ne autot ovat menestyneet.

Onneksi olin kuitenkin huomioinut kehityksen kehittymisen käyttämällä ilmaisua ”ainakin vielä”. Jos ei vielä tässä vaiheessa ihan kaikki automaattisesti nelivetoisesti autot pärjää off-roadissa, niin lähitulevaisuudessa luultavasti pärjää jo suurin osa. Siitä vähän vielä myöhemmin ne pärjäävät oletettavasti ilman kuljettajaa.

Itse näen kehityksen yhtenä käännekohtana ja tämän hetken välitavoitteena sen, että auto ajaa itsestään kaikkialla siellä, missä ihminenkin sitä voi ajaa. Nythän jo autot ovat ajaneet itsekseen muun muassa Yhdysvalloissa ja Ruotsissa ilman, että kyydissä olleiden ihmisten on tarvinnut edes menoon puuttua.

Haasteena onkin autojen kehittäminen sellaisiksi, että ne selviävät vaikeassa maastossa. Siinä missä kaupunkialueella auto osaa pysytellä ajoradalla esimerkiksi kaistamaalausten avulla ja sen ei tarvitse osata ennakoida liukasta ylämäkeä, koska keli on kuiva ja auton massa pieni, off-road-kerhon ajouralla sen meno todennäköisesti tyssäisi ensimmäiseen kiveen tai mäntyyn. ”Sun pitää k-i-e-r-t-ä-ä se kivi; se tappaa sun pohjas muuten.”

En silti näe off-roadissa selviävän auton kehittämistä juuri minään vaivana. Auto pitää vain opettaa havaitsemaan maaston muotoja ja reagoimaan niihin tietyllä tavalla. Jo nyt auto osaa ennakoida maaston muodon vaihteluita topografisten tietojen pohjalta ja tunnistaa esteitä ultraääneen tai elektromagnetismiin pohjautuvilla tunnistimillaan. Ja me olemme ottaneet nämä apuvälineet tyytyväisinä vastaan.

Missä vaiheessa auto edes on itsestään ajava? Silloinko, kun yli puolet ajamisesta käy ilman kuljettajaa? Vai silloinko, kun kuljettaja voi vain istuutua kyytiin ja asettaa päämäärän? Minulle käy esimerkiksi automaattinen vaihteiden käsittely älyttömän hyvin, mutta minua inhottaa se, kun auto sammuttelee ja käynnistelee itseään.

Joka tapauksessa aika itsenäinen auto kyllä on siinä vaiheessa, kun se osaa mönkiä kivien ja kantojen keskellä. Silloin hanskat tiskiin lyövät ne, joiden mielestä aidossa nelivedossa pitää olla jakolaatikko ja tasauspyörästön lukko – ja kuljettaja aluksen kapteenina. Itseajava autohan tuskin niin vanhanaikaisia järjestelmiä edes käyttää. Kuljettajaa ei ainakaan.

Itse kerroin suhtautumisestani itseajaviin autoihin YleX:n kysellessä kuulijoiltaan, miten auton käyttö muuttuu tulevaisuudessa.

Minusta itseajava auto ei ole enää mitään, mitä kiinnostaisi käyttää kulkemiseen. Saati sitten off-roadaukseen. Kun kulkeminen vastaa taksissa istumista, johan sinne mökin pihaankin menee saman tien teitä pitkin.

X5:n kuvan omistaa Joost J. Bakker ja kuvaa saa käyttää lisenssin CC-BY-2.0 nojalla.

Yksi vastaus artikkeliin “Perinteisen nelivedon kannattajat alkavat olla heikoilla”

  1. Itse pidin näitä hienoja sähkösäätöjä huippu juttuina. Hankin Land Rover Discoveryn, jos napista säädetään eri ajoalueita liukkaasta kivikiipeilyyn ja toisesta ilmajousituksen korkeuksia jne. Tunne oli, että tällä kiipeää puuhu.

    Kohtalon oikusta hankin Jeep KJ:n Renegade paketilla, eli paremmilla offi ominaisuuksilla. Tällainen vanhempi Jeeppi ilman mitään elektroniikkaa. Vivusta lukot taakse ja keskelle.

    Yllätys oli suuri kuin LR oli lelu Jeepin rinnalla menemään. Ihan jo alkaen peilijäisestä tiestä.

    Vaimo ajoi Audi Allroadilla perässä ja pyysi hidastamaan kun ei pysy liukkaalla perässä, kun tultiin yhdessä autoa hakemasta. Minä siihen, että onko täällä liukasta? Pysähdyttyä huomasi, että eihän sitä jäällä pysy seisaallaan.

    Sittemmin Jeepin neliveto lunasti paikkansa oivana etenijänä. Täällä syrjäseuduilla tulee lunta vähän enemmän ja kukaan muu sitä ei auraa. Joskus joutuu tuulen kasaamaan miltei metriseenkin hankeen ajamaan, eikä tuo tuota mitään ongelmia.

    Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että ilman lukkoa (vähintään takalukko) auto jää auttamatta altavastaajaksi. Keskilukko on merkittävästi heikompi haastavissa olosuhteissa kuin taka- puhumattakaan molemmat tai kaikissa akseleissa olevat lukot. Ja tämä ei ole pelkkä mielipide, vaan fysiologinen fakta.

    Harmi vaan, että harvassa autossa on enää tänä päivänä lukot. Meitäkin on, jotka niitä päivittäin tarvitsevat muuallakin kuin vain offiharrastuksessa. Onneksi Ameriikan maa on eri maa ja kaikkiin suurempiin autoihin on saatavilla lukko – vähintäänkin jälkiasennettavissa.

    Mitä tulee kommenttiin X5:sta – ei, ei ne pärjää. Mutta nyt BMW on tuonut markkinoille offipaketin, jossa on takalukko. Eiköhän se kerro kaiken tarpeellisen lukon tärkeydestä.

    Ps. Itseajavat autot on kaupunkiruuhkiin ja niille, jotka eivät tykkää itse ajaa. On äärimmäisen vaikeaa kuvitella, että tällainen ajamisesta yli kaiken pitävä ihminen suostuisi toisen kyytiin – saatikka että se toinen olisi keinoäly. Ei.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.