L200:n vaivaton neliveto perustuu tasauspyörästöön

Ford Ranger -mies sai postia Mitsubishin jälleenmyyjältä. Entiselle L200:n omistajalle kenties tarkoituksella ajoneuvotietorekisteristä poimittu lappunen rummutti uudistunutta L200:a. Lähes nössähtäneen pyöristynyt pick-uppi ei silti järisyttänyt Ranger-suhdetta, mutta yksityiskohdista kiinnostuneena blogaajana otin esitteen tietysti kriittiseen tarkasteluun.

Esite kehuu L200:n olevan ainoa pick-up, jota voi ajaa nelivetoisena ”millä nopeudella tahansa, missä ja minne tahansa”. Viesti on siis se, että lava-autolla voi ajaa turvallisemmalla vetotavalla koko ajan – siis vaikka alusta välillä olisikin pitävä.

Lava-auton tavanomaisen nelivedon käyttämisessä kuitenkin muuten olisi voimansiirron rasittumisen riski, ja toisaalta kaksivedossa on luisun riski.

l200-esite ja nelossarjan pienoismalli

L200:n nelivedon valmistaja on nimennyt Super Selectiksi, ja samaa järjestelmä on käytössä myös Pajerossa. Kun yleensä perinteisesti nelivetoisessa autossa vetotiloja on kaksiveto, nopea neliveto ja hidas neliveto, on Mitsun järjestelmässä tavallaan yksi ylimääräinen nopea neliveto.

Kyse ei ole mistään korkealentoisesta avaruusteknologiasta. Mitsubishi julkisti Super Selectin jo vuonna 1991, ja sen rakenteeseen kuuluvat tutut ja turvalliset jakolaatikot, kardaaniakselit ja tasauspyörästöt. Ominaista on kuitenkin se, että järjestelmään eivät kuulu napalukot ja että etu- ja taka-akselien välissä on tasauspyörästö.

Super Selectistä on kuitenkin kehitelty muutama eri versio, joista uusin on SS4-II. Sen edeltäjä on SS4-I. Erona näiden kahden välillä on se, että uudempi Super Select jakaa voiman etu- ja taka-akseliin suhteessa 33:67 ja aina tarvittaessa suhteessa 50:50. Edeltäjä jakaa voiman aina suhteessa 50:50.

Super Selectissä 2H:han on tavanomainen takavedon tila. Jakolaatikko ei pyöritä etukardaaniakselia eli jaa voimaa etuakseliin. Sen lisäksi alipaineeseen perustuva mekanismi pitää oikean puolen vetoakselin irti tasauspyörästöstä. Näinpä pyörät pyörivät vapaasti, tai siis ovat tien pyöritettävänä. Vastuksia on vähemmän, joten polttoainetta kuluu vähemmän. Lisäksi voimansiirron osat ja renkaat kuluvat vähemmän, ja melu laskee.

4H on nopea neliveto. Jakolaatikko alkaa pyörittää myös etukardaaniakselia, ja oikeanpuolinen vetoakseli kytkeytyy tasauspyörästöön ja tulee siis osaksi voimansiirtoa. Mitsun nopea nelari ei kuitenkaan ole täysin samanlainen kuin useimmissa lava-autoissa. Super Selectin voimansiirtoon nimittäin kuuluu akselien välissä oleva tasauspyörästö ja siinä oleva viskokytkin.

Viskokytkimen tarkoitus on sama kuin tasauspyörästön luistonrajoittimen, eli se tarpeen tullen osittain lukittuu ja jakaa toiseen akseliin enemmän voimaa kuin toiseen. SS4:n toisessa sukupolvessahan tasauspyörästö jakaa voiman 33:67-suhteessa ja tarvittaessa fifty-fifty. Vaikka viskokytkin voikin lukittua, se kuitenkin sallii akselien välisen pyörimisen eron, jolloin auto ei ole kankea käsitellä ja voimansiirto ei rasitu.

Viskokytkimen heikkous on kuitenkin se, että se ei missään vaiheessa lukitu täydellisesti. Siis akselit eivät milloinkaan pyöri aina ja kaikkialla samalla nopeudella. Pidon ollessa riittävän heikko viskokytkin alkaa luistaa eikä se enää jaa akseleihin voimaa pitävällä pinnalla olevan akselien tarpeen mukaista määrää. Tästä syystä L200:ssa on myös ”lukittu” nopea neliveto, 4HLC. Siinä keskitasauspyörästö on lukossa, eli etu- ja taka-akseli pyörivät aina yhtä nopeasti. Toisin sanoen voimaa kulkeutuu niin paljon, että pitävällä pinnalla olevan akselienkin pyörät alkavat pyöriä ja auto edetä.

4LLC taas on tavanomainen hidas neliveto. Akselien keskellä oleva tasauspyörästö on lukittuna niin kuin 4HLC:ssä, ja jakolaatikossa oleva alennusvaihteisto muuttaa välityssuhteita maastoon paremmin sopiviksi.

super select oma l200 rannalla
Omassa L200:ssa oli ilmeisesti Easy Select -neliveto, eli akselien välisestä tasauspyörästöstä ei ollut tietoakaan. Kaksivetoa olikin pidettävä aina kuivilla pinnoilla.

Vaikka Mitsubishi esittelee uutta L200:a kätevällä nelivedolla, on se kaikessa hiljaisuudessa poistanut pick-upistaan jotain, mitä ehkä moni lava-autoilija arvostaisi kätevää nelivetoa enemmän – nimittäin tasauspyörästön lukon. Edes toisessa akselissa oleva lukko auttaisi niissä tilanteissa, joissa eteneminen kariutuu niinkin pieneen seikkaan kuin akselin toiseen pyörään.

Samaan aikaan kun Mitsubishi toi uudistuneen Äl-kaks-satasen rummuttaen edistyksellisintä nelivetoa, poisti se Invite-varustelun. Inviteä ei voi valita nettisivuilla eikä sitä ole hinnastossa. Nimenomaan Invite olisi tarjonnut tasauspyörästön lukon. Toisaalta Mitsu ei ole lukkoa siirtänyt nyt ainoastaan saatavilla olevaan Magnum-varusteluunkaan, joten, joo-o, lukko-pick-upien joukko on jälleen harventunut.

Niin se Kätevien & Suurelle yleisölle Sopivien pick-upien joukko vaan porskuttaa.

Ensimmäisenä olevan kuvan Mitsubishin L200:sta omistaa Comprador ja kuvaa saa käyttää lisenssin CC-BY-3.0 mukaisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *