Momentinmuunnin on sitkeä mutta rajansa silläkin

Seuraavassa pick-upissani on automaattivaihteisto. Olen kyllästynyt vaihdekepin ja kytkimen ränkläämiseen. Kuorma-autotkin alkavat yhä enemmän olla automaattisia! Ei siirtymisen työautosta oman auton rattiin pitäisi tuntua hypyltä ajassa taaksepäin.

Automaattisen vaihteiston en myöskään näe mitenkään vaarantavan off-road-ajoa. Itse asiassa se voi jopa mukavoittaa sitä. Ainakin kuormien kuskaamisesta tulee miellyttävämpää. Tietsikka ei myöskään ole yhtä laiska vaihtamaan kuin minä.

Tosin minulle ei kelpaa mikä tahansa automaattivaihteisto, sillä vaihteistossa on oltava momentinmuunnin. Se on kytkimen tilalla moottorin ja vaihteiston välissä oleva osa. Se ei siirrä voimaa kiinteiden osien kautta, sillä väännön välittäjänä on öljy. Neste on oivallinen materiaali välittämään valtavan suuriakin voimia. Niiden voimien suuruutta pikkupojan tavoin hämmästelen isojen työkoneiden ja laitteiden äärellä.

Onneksi uudistuneessa Rangerissa momentinmuunnin on. Jos kyseisen osan sijaan Ford olisi päätynyt esimerkiksi kaksoiskytkimeen, olisi Ford Ranger -suhteeni saattanut horjua. Nyt kun olen katsonut Hämmentävän, oikein Ilmiömäisen Ihmeellisen videon 160-tonnisen höyryjunan vetämisestä Ausseissa Rangerilla, on suhde luotettava kuin Oy Ford Ab:n asiakaspalvelu.

Vaikka Foortti enemmän haluaa pörhennellä EU-pick-upinsa tehoilla, kertoo sen julkaisema video jotain momentinmuuntimen öljyn välittämien voimien suuruudesta. Lisäksi se kertoo momentinmuuntimen ominaisuuksista suhteessa toisiaan koskettaviin metalleihin. Yritäpä tätä kytkimen ja kaasun kanssa. Voisi vähän haista palaneelle.

Kytkimen yksi ongelma nimenomaan on tarve luistattaa sitä ihan normaalissakin ajossa. Kun kuormitusta on lava-autolle ei mitenkään hämmentävä määrä, ja jos maaston muotokin sattuu olemaan ikävä, niin kytkintä on luistatettava oikein kunnolla. Kytkinlevy kuluu, kuluu ja kuluu.

Kun autossa on momentinmuunnin, kuskin tarvitsee vain nostaa jalka jarrulta ja painaa kevyesti kaasua. Öljy alkaa siirtää väännön moottorista pyöriin, eikä mitkään levyt luista toisiaan vasten. Itse asiassa samalla öljy hieman kasvattaa vääntöä – eikä vain hieman, sillä väännöstä voi tulla kaksinkertainen.

Momentinmuuntimellakin on silti rajansa. Eihän se ole mitään ihmeainetta, vaan metallia ja, niin, sitä öljyä.

Ja onhan momentinmuuntimissakin itse asiassa useimmiten kytkin. Kyse on lukkokytkimestä: Kun auton on saanut kunnolla vauhtiin, momentinmuuntimessa alkaa esiintyä energian katoa. Energiaa karkaa lämmöksi sen sijaan, että se liikuttaisi autoa. Lukkokytkin ratkaisee tämän ongelman, sillä se saa momentinmuuntimen yhtenäiseksi osaksi. Siis siihen kuuluvat osat pyörivät yhtä nopeasti toistensa mukana.

Toki lukkokytkin on nimenomaan kytkin, eli siinä on kytkimen heikkoudet. Kytkin voi luistaa, eli se lukitu kunnolla. Se voi luistaa lukittumisen jälkeenkin. Toisaalta kytkin voi jäädä lukittuneeksi. Tällöin vaihde jää niin sanotusti päälle pysäytettäessäkin ja moottori todennäköisesti tukahtuu eli sammuu väkisin.

Staattoripyöräkin on arka osa. Sen tehtävä on käytännössä saada öljyn välittämä vääntö sen verran suureksi, että auton voi saada edes liikkeelle. Kovat kierrokset ja iso auton massa voivat rikkoa staattoripyörän yksisuuntaisen kytkimen, jolloin staattoripyörä ei voi hoitaa tehtäväänsä. Auto ei lähde liikkeelle. Toisaalta staattoripyörä voi hajota niin, että se jää hoitamaan tehtäväänsä, vaikka auto olisi jo hyvässä vauhdissa. Tällöin se lisää vastusta ja aiheuttaa momentinmuuntimen kuumenemista.

Staattoripyörän tai muiden momentinmuuntimeen kuuluvien samankaltaisten osien siivekkeet voivat hajota. Siipien muotoilulla on todella paljon merkitystä öljyn liikuttamisessa järkevällä tavalla. Momentinmuuntimen kotelokin voi oikein kovassa rasituksessa antaa periksi. Yhtä lailla tiivisteet ovat rajallisia osia – samoin kuin itse öljy. Koska sama öljy kiertää niin momentinmuuntisessa kuin vaihteistossa, vahinko pääsee helposti leviämään vaihteistoonkin.

Kaikista vioista seuraa muutoksia automaattisen vaihteiston toiminnassa. Vaihteet saattavat vaihtua oudon korkeissa kierroksissa tai eivät vaihdu ollenkaan. Parhaimmillaan auto ei lähde liikkeelle lainkaan. Vaihteiston ja moottorin ympäriltä voi löytyä öljykatastrofi, ja ajettaessa saattaa kuulua kolinaa tai vihellystä.

Uusien Rangereiden momentinmuuntimet ovat vielä testissä. Auto on tullut vasta 2012, ja kovin monella auto tuskin edes jatkuvasti on vetämässä esimerkiksi yli viiden tonnin massaa. Monet tuskin myöskään huudattavat moottoria tai kiihdyttelevät drag-hengessä, vaikka Limited ja Wildtrak tarjoavatkin 3,2 litraa ja 200 hooveetä.

Normaalissa pick-upin käytössä momentinmuuntimen tulisi pysyä ehjänä. Pitää noudattaa valmistajan ohjeita ja silleen. Höyryveturien vetämiseen Rangereita, eikä muitakaan pick-upeja, ei ole suunniteltu.

Ps. Momentinmuunninta en ole vielä käsitellyt kovin tarkasti, joten palaan asiaan myöhemmin syksyn aikana. Silloin selviää lukkokytkin, staattoripyörä ynnä muut osat.

Kuvan omistaa 天然ガス ja sitä saa käyttää lisenssin CC-BY-3.0 mukaisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *