Näin toimii momentinmuunnin

Momentinmuunnin on automaattivaihteistoon kuuluva osa, ja se on kytkimen paikalla moottorin ja vaihteiston välillä. Momuja ei käytetä manuaalisissa vaihteistoissa, mutta automaattisessa voisi olla esimerkiksi kaksoiskytkin, tai vaihteisto voisi olla constantly variable.

momu-osat-kaikkiNykyaikainen momentinmuunnin koostuu viidestä osasta. Etukansi on pultattu moottorin vauhtipyörään ja pyörii sen mukana. Etukannessa on kiinni takakansi, ja takakannessa on siivekkeet. Takakansikin pyörii moottorin mukana, koska se on kiinni etukannessa.

Etukannen sisällä siitä irrallaan on turbiini. Turbiinissa on siivekkeet. Turbiinin ja etukannen seinän välissä on lukkokytkin.

Viides osa on turbiinin ja takakannen väliin sijoittuva staattori. Se pyörii irrallaan muista momentinmuuntimen osista. Siitä lähtee kiinteä akseli automaattivaihteiston öljypumppuun, ja akselin sisällä on pienempi akseli. Se taas kulkee turbiinista vaihteistoon ja on vaihteiston pääakseli. Toisin sanoen turbiini on lopulta osa, joka pyörittää vaihteistoa.

Momentinmuuntimen hienous onkin nimenomaan ratkaisussa, jolla moottori saadaan pyörittämään turbiinia. Koska moottori jo kiinteästi pyörittää takakantta, pitää siis takakannen ja turbiinin välissä saada voima kulkemaan. Voimaapa kuljettaa öljy, tuo sitkeä ja luikas neste. Kyllä – luikas, ei liukas.

Jo kaksi momentinmuuntimen viidestä osasta saa öljyn siirtämään voimaa ja periaatteessa auton liikkumaan. Kun moottori pyörittää takakantta, sen siivekkeet lennättävät öljyä pyörimisliikkeeseen. Öljy törmää vastapuolella olevan turbiinin siivekkeisiin ja saa turbiinin pyörimään. Samalla turbiinin siivekkeet lennättävät öljyn takaisin kohti takakantta.

EricTheCarGuy on keksinyt, että ilmiön voi havainnollistaa kotona asettamalla kaksi tuuletinta vastakkain. Vaikka vain toisen tuulettimen kytkee virtalähteeseen ja laittaa pyörimään, alkaa toinenkin tuuletin pyöriä.

Tosin toinen tuuletin ei pyöri yhtä nopeasti. Samoin ei pyöri turbiini kovin tehokkaasti eikä yhtä nopeasti kuin takakansi. Se on ongelmallista silloin, kun auto on paikallaan ja sen massa vastustaa liikkeelle lähtemistä. Kuvitelkaa nyt jonkin 2-tonnisen pick-upin saaminen liikkeelle lennättämällä öljyä yhdessä sen voimansiirron kohdassa oleviin siivekkeisiin. Puhumattakaan 25-tonnisesta kuorma-autosta.

momu-staattorin-periaateTästä syystä takakannen ja turbiinin välissä on staattori. Staattorissa on yksisuuntainen kytkin, joka estää staattoria pyörimästä toiseen suuntaan. Tällöin se ei alakaan pyöriä öljyn törmätessä siihen vaan muuttaa öljyn suuntaa. Öljyn palatessa takaisin takakannen siivekkeisiin sen suunta on sama kuin takakannen, ja tällöin öljy pyörittää takakantta yhä voimakkaammin. Vääntö kasvaa, ja auto lähtee liikkeelle.

Toisaalta auton lähdettyä liikkeelle staattori alkaa pyöriä öljyn mukana, jolloin se ei turhaan vastusta öljyn virtausta momussa.

Kun autolla on useita kymmeniä kilometrejä tunnissa nopeutta, momentinmuuntimessa alkaa esiintyä energian katoa. Turbiini ei pyöri yhtä nopeasti kuin moottorin pyörittämä takakansi, ja liikettä muuttuu lämmöksi. Momun ylikuumeneminenkin voisi olla jo uhkana. Tästä syystä etukannen ja turbiinin välissä on lukkokytkin. Öljyn paineen ollessa riittävän korkea se lukitsee kytkimen etukantta vasten. Tällöin sekä etu- ja takakansi että turbiini pyörivät yhtenä kokonaisuutena, jolloin momu on huomattavasti tehokkaampi.

90-lukulaisen opetusvideon piirteitä vahvasti henkivän englanninkielisen videon avulla voi vielä tarkastella momentinmuuntimen sijaintia voimansiirrossa sekä toimintaa:

Lisäksi olen aikaisemmassa kirjoituksessa käsitellyt momentinmuuntimen kestävyyttä, ja Wildtrakin jälkiarviossa kiroan nestekytkimen vaikutusta polttoaineen kulutukseen.

Ylimmäisen kuvan omistaa Markus Schweiss ja kuvaa saa käyttää lisenssin CC BY-SA 3.0 mukaan.

Yksi vastaus artikkeliin “Näin toimii momentinmuunnin”

  1. Imeisestin huomenna saan saksan tilauksen kautta uudet kannakekummit moottoriin ja vaihdelaatikolle. Elän toivossa, että kaverin kanssa saamme tärinää näillä aisoihin ja vähennyttyä runkoon johtavaa vouvaustärinä ääntä, asennus parin viikon päästä. Nyt pärisee runkoon kierrokset 1200-1700 kierrokset selvimmin. Sitten vaimenee. Samoissa kierroksissa momenttipyörän suunnalta kuuluu väljää lopotusta joka käy hermon päälle. Lopottaako momen. Muunnin/turbiini vaiko laatikon väjät akselilaakerit Ilmeisestikään vika ei ole apulaitteissa. Vaihteet tuntuu pitävän ja ja vaihtavan hyvin Paitsi onhan siellä vanha tehostin pumppu ohjaukselle, jarruille. Lopottamasa. Laturi kaikin rullin on uusittu. Laatikon vaihteet tosiaa pitää ja kytkeytyy hyvi n.se mikä täs alkaa käydä hermoille Osa kuuntelijoista ja kyytissä olijoista näitä matalia Ääni kuule ja osa taas hoksaa ne heti, minä kärkipäässä. Eli mielessä kysyn, jos kumit ei auta niin onko syyniin seuraavana muunnin ja sen jälkeen koko laatikko työn alle mahdollisten väljien laakerin avulla. Jos se näin olisi niin teidän pöydällä tuo korjaus/läpikäynti kustantaisi sitten minkä summan? Kaverin kanssa saamme toosan irti ja hänen taidoillaan sen myös kiinni. Eli jos kone johon me toistaiseksi uskomme on kunnossa ja te teette laatikolle kaiken tarvittavan niin Mihin Se hinta nousisi? rupee kyrsii kuskata autoa 400 km 5 kertaa Viikossa päivämatkana ja ratioisrakin tulee nii löysää ohjelmaa. Ongelmat täristys runkoon asti 1200-1600 ja päälle kuskin jalkojen kohdalta katkenneenneen laakerin lopotus ja tärinä. Perkele kun tietää mihin ja millä hinnalla avun tuohon sais, autosta tykkään muuten vähän liikaakin. Aivan helvetinmoiseen halkuammuntaan ja kakkien irtoavien osien vaihtoon ei taida taalat riittää. Käyttö autoa siitä viidelle vuodelle kumminkin. Oon väsäämässä. Oon tästä kimurantista vanhuksesta teille pari kirjoitusta laittanu. Jos saisin tietää mil tuo korean ihme saadaan kylkeen normi äänin niin kuin sen pitääkin niin pystyisin tekeen myös raharatkaisu siihen laitettavasta investoinnista. Ajettu 230000, vuosimalli – 08. Kori, pellit ja alusta lyönnissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.