900 euron ruostekäsittely on hyvä sijoitus

Vein viime torstaina Wildtrakin ruostesuojattavaksi. Käsittelyn hinta on 900 euroa, ja liike antaa maksaa hinnan kolmessa erässä. Silti neljän talvirenkaan ja vanteen hinnan arvoinen hankinta tuli harkittua kaksi kertaa.

Vaakakupissa painoi kuitenkin merkittäviltä ainakin vaikuttavia näkökulmia: Rangerissa on 6 vuoden ruostetakuu. Ruostekäsittelyn hyöty koittaa vasta ehkä 3–4 vuoden kuluttua, ja auton on silloin saattanut vaihtaa. Lisäksi käsittelyn voisi tehdä myöhemminkin – esimerkiksi silloin, kun on alkanut näyttää siltä, että autoa pitääkin yli 3–4 vuotta.

Wildtrakin vein jyväskyläläiseen Haarniskaan. Nettisivuilla jättämääni soittopyyntöön yrittäjä vastasi heti seuraavana päivänä, ja aika Rangerille löytyi seuraavan viikon lopulta. Ruostesuojaus ei vaadi reikien poraamista tai muutenkaan auton alkuperäisen kunnon muuttamista. Takuuseen käsittelyllä ei myöskään ole mitään vaikutusta.

Pohjassa on paljon metallia, ja metalli voi ruostua. Pakoputken kukinta on jo hyvässä vauhdissa. Kuvassa on vanhan Wildtrakin pohja
Pohjassa on paljon metallia, ja metalli voi ruostua. Pakoputken kukinta on jo hyvässä vauhdissa. Kuvassa on vanhan Wildtrakin pohja

Ilmeisesti joitakuita on takuun päättymisellä peloteltu. Takuu kuitenkin on, vaikka useimmiten se on joka tapauksessa lyhyt ja kikkailulta vaikuttava, monelle auton omistajalle tärkeä.

Suojausta kutsutaan myös massaukseksi, vaikka massaus on osa kokonaisuutta. Ennen alustamassan levittämistä auton pohjaan levitetään kotelosuoja-ainetta. Itsessään se suojaa ruosteelta muodostamalla pintaan hapelta suojaavan kalvon. Toisaalta aine saa massan tarttumaan paremmin kiinni pintaan.

Haarniska monen muun liikkeen tavoin tarjoaa useita erilaisia suojauksia, ja ne eroavat suojauksen kattavuudella. Valitsin Wildtrakiin Täysturvan, jolloin myös muun muassa ovet ja luukut suojataan. Muistan edellisen Rangerin karmeat karmeihin ovien liitoskohtaan ilmestyneet ruosteviirut.

Entä sitten toisessa vaakakupissa painaneet näkökulmat? Ensinnäkin ruostesuojaus on todellakin hyvä ajatus, mikäli autoa pitää hyvin pitkään. Pitkän ajan kuluessa ruostetta esiintyy yhä enemmän ja sen vaikutukset vain pahenevat. Määrätyin väliajoin uusittu suoja pitää ruosteen poissa, jolloin sen aiheuttamilta kustannuksilta ja visuaaliseltakin harmilta välttyy.

Suojauksen hyödyllisyys on hieman toinen juttu silloin, jos auton vaihtaa muutaman vuoden kuluttua. Tällöin auto voi ihan hyvin olla yhtä hyvässä kunnossa oli se suojattu tai ei. Toisaalta ostaja saattaa ilahtua monien eurojen edestä saadessaan tietää, että auto on suojattu heti elinkaarensa alussa – toisaalta suojaus ei välttämättä tuokaan rahallista arvoa vaihtokauppaan, ja ihan hyvin eka omistaja olisi vain voinut olla maksamatta suurta summaa käsittelystä.

Rangerissa ruostetakuu on voimassa 12 vuotta auton rekisteröintipäivästä. Valmistajan tarjoama ruostetakuukin kuulostaa paremmalta kuin mitä se on. Nettisivujen mukaan takuu ”korvaa korirakenteiden sisäpuolelta aiheutuvan läpiruostumisen”. Syyn ruostumiseen täytyy siis olla korin sisäpuolella, mutta ennemmin auton ruostuttaa korin ulkopuoliset tekijät.

Suomessa vuodenajoista johtuvat olosuhteet ruostuttavat autoja. Erityisesti autojen pohja ja korin alaosat ovat alttiina tiesuolalle, hiekalle ja vedelle. Tähän päälle tulevat vielä suuret sään vaihtelut.

Eritoten pääteillä oleva sohjo on todennäköisesti suolan ja veden sekoitusta, ja se armottomasti roiskuu pitkin auton pohjaa. Kuva on Oravasaarentieltä eli entiseltä Nelostieltä.
Eritoten pääteillä oleva sohjo on todennäköisesti suolan ja veden sekoitusta, ja se armottomasti roiskuu pitkin auton pohjaa. Kuva on Oravasaarentieltä eli entiseltä Nelostieltä.

Ruostumisen riski tietenkin kasvaa, jos autoa ei pidä puhtaana. Muualla kuin auton pohjassa oleva maalikerroskaan ei itsestään selvästi suojaa koria. Korin maaliin jää metallihiukkasia, jotka alkavat ruostua. Sen seurauksena ruostetta leviää muuallekin autoon. Kunnon hankaava pesu ja vahaus ensinnäkin poistavat hiukkasia ja toiseksi muodostavat suojaavan kerroksen.

Toisin sanoen ruostesuojauksen lisäksi auto tulisi pestä ja vahatakin ainakin syksystä kevääseen ulottuvana aikana, jolloin säät ja niistä aiheutuva tien hoito ovat pahimmillaan autojen kannalta. Minusta kuitenkin ruostesuojaus on todella tärkeä mutta kivulias ensiaskel, jonka jälkeen ajaminen on vähän huolettomampaa.

Mitä nopeammin ensiaskeleen ottaa eli uuden auton suojaa ruosteelta, sitä hyödyllisempi suojaus on. Tällöin vaurioita saati sitten ruostetta ei ehdi muodostua. Käsittelyn yhteydessä niitä ei tarvitse ensin poistaa, ja toisaalta suoja-aineet eivät jää suojaamaan itse ruostetta.

Oli muuten Jyväskylässä vuoden 2012 sukupolveen kuulunutta Rangeria suojattu Fordin piikkiin. Tehtaalla suojaus oli autoissa jäänyt tekemättä, ja näinpä asiakkaat saivat tehtaan normaalia käsittelyä kattavamman suojan autoihinsa veloituksetta. Autoja kuitenkin oli vain kymmenkunta – Ranger kun ei edes suosituin pick-up ole –, ja tosiaan kyse oli vain ensimmäisistä uuden sukupolven yksilöistä.

Ps. KoeWETO-kirjoitus Wildtrakista on jo aluillaan, joten se voisi ilmestyä ensi sunnuntaina.

Ylimmässä kuvassa on Opelin moottori. Kuvan omistaa Kychot ja sitä saa käyttää lisenssin CC-BY-3.0 ehtojen mukaisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.