Tietokoneneliveto, sinäkin olet neliveto!

Vuoden alkupuolella julkaisemaani blogikirjoitusta Mainos tahtoo tehdä AWD:stä 4WD:tä kävijä kommentoi seuraavasti:

Eo kai ole olemassa mitään ”oikeaa” nelivetoa. Nelivetohan se on, jos neljällä pyörällä on vetoa.

Olinkin vähän pelännyt sitä, milloin joku huomauttaa tästä tosiasiasta. Olinhan kirjoittanut tekstin siinä hurmoksessa, että on olemassa aito oikea neliveto ja se on se perinteinen. Se, jonka kuljettaja kytkee silloin kun kytkee.

Olihan minulla uusi blogi ja maailman piti saada tietää mikä tekniikka on se, jolla pöllit kulkevat mettästä. Voi Aki, kun elit menneessä. Mikään perinteinen ei ole pyhää.

Kommentoija muistuttaa neliveto-käsitteen määritelmästä: neliveto on sitä, että veto kulkee neljään pyörään. Ei sillä ole väliä, kulkeeko se kuljettajan niin valitessa vai tietokoneen niin määrätessä. Myöskään se ei puhdasta logiikkaa mitenkään kumoa, että auto on arvokas, tehokas saksalainen tai vanha legendaarinen japanilainen. Edes Ranger ei mahda logiikan mahdille mitään.

Sittemmin olenkin uusinut aatteeni ja hyväksynyt kaikki nelivetoiset autot nelivetoisiksi.  Nelivedon vain jaoin kolmeen tyyppiin, jotka ovat valinnainen, jatkuva ja automaattinen. Kirjoituksessa esiintyvän AWD-käsitteen taasen katson tarkoittavan samaa kuin automaattinen neliveto. Ja niin sai riittää peruskäsitteiden kanssa puljaaminen.

Sitten vain jatkuu väittely siitä, mikä on paras neliveto tai aito neliveto. Nelivetoja siis ne ovat kaikki, mutta mikä on nelivetojen kuningas? Tulevatko ne pöllit mettästä automaattisestikin nelivetoisella kulkineella?

Mutta se väittely on vain turhaa vastaan haromista. Näinä aikoina kysytään, millä nelivedolla pöllit tulevat mettästä kaikkein vaivattomimmin ja turvallisimmin.

Tällä hetkellä automaattinen neliveto on vaivaton ja turvallinen eli suurelle yleisölle sopiva neliveto. Tiellä se on oikea peto menemään. Keväällä hyväksyin yhden keskustelun herättämänä sen, että maastossakin automaattinen voi hoitaa hommansa. Toki se, että Wisentissäkin on jo paljon automatiikkaa, on vaikuttanut. Minun olisi paha huudella perinteiden perään, kun kytken nelarin napista kiertämällä ja pistän kaasupolkimella pyynnön että pienempää vaihdetta kiitos.

Vuoden 1993 Jeep Grand Cherokeen jakolaatikko. Siinä on tasauspyörästö ja luistonrajoitin, koska auto on jatkuvasti nelivetoinen. Myös hitaan välityksen sai. Kuva on vapaassa käytössä.
Vuoden 1993 Jeep Grand Cherokeen jakolaatikko. Auto on jatkuvasti nelivetoinen. Kuva on vapaassa käytössä.

Siinä missä itse olen suorastaan ylistänyt automatiikka, joillakin sähköpostitse yhteydessä olleilla kävijöillä on ollut varautuneempi suhtautuminen. Erään kävijän mukaan ongelma ei ole niinkään, miten se selviää vaan miten se kestää. Järjestelmissä on paljon sähköisiä, rankoille olosuhteiden vaihteluille herkkiä osia.

Itse vain uskon siihen, että viat ovat kasvukipuja. Minä sentään olen ajanut vuotta 2006 vanhemmalla Opticruise-Scanialla. Se, että keskellä risteystä laatikko ei haluakaan laittaa vaihdetta silmään, olisi voinut jättää minuun elinikäisen automaatikan kammon.

Joka tapauksessa kun automaattiset järjestelmät toimivat koko ajan paremmin, ne yleistyvät. En ihmettele, vaikka kymmenen vuoden sisään yksi pick-uppien valmistaja kertoo, että uuden sukupolven yksilöistä on jäänyt valinnainen neliveto pois. Sen jälkeen muut tulevat perässä. Silloin pöllit kulkisivat automaattisella nelivedolla. Ei sitä jakolaatikon ränkkäämistä enää kaipaisikaan.

Toki tällöin mahdollisista ostajista tipahtaisi jonkinlainen joukko pois. Se ei kuitenkaan kehitystä pysäyttäisi. Eihän tasa-arvoista avioliittoakaan kaikki olisi halunneet, mutta tulevaisuudessa ei osata kuvitella olevankaan muunlaista avioliittoa.

* * *

Löysin muuten mielenkiintoisen autoja käsittelevän blogin. Papupaja Diaries -blogin kirjoittaja on autoalan opiskelija, ja hän kertoo muun muassa harjoitustöistä ja asiakastöistä. Tekstejä täydentävät erittäin hyvät kuvat.

Lisäksi ensi perjantaina haen Jyväskylän O.K. Autosta itse Hiluxin koeajettavaksi. Pick-uplegendasta julkaissen raporttia ensi vuoden puolella.

Ylimmässä kuvassa on Haldexin ohjain. Kuvan omistaa APR ja sitä saa käyttää lisenssin CC-NC-ND-3.0 mukaisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.