Nesteen itsepesussa sai edes pinnat puhtaiksi

Olen muokannut 4. maaliskuuta 2018 tekstin uuteen uskoon. Nyt se keskittyy Nesteen itsepesun esittelemiseen.

Autoon roiskuu jatkuvasti veden, tiesuolan, hiekan ja pölyn sekoitusta. Se turmelee auton pohjaa ja maalipintaa pirullisen salakavalasti, vaikka päälle päin näyttääkin milloin vain pesussa lähtevältä pikku lialta. Viimeistään silloin, kun syksy tulee ja lämpötila sahaa nollan molemmin puolin, autostaan huolehtivan päässä ääni sanoo: Auto pitäisi pestä.

Mutta jos ei asu punaisessa tuvassa perunamaan äärellä, voi häntä vaivata se, missä auton pesisi ja miten, ja pitäisikö se vahatakin vaiko kenties kestovahata, ja aina kuitenkin ovat säät lauhtuneet niin, että auto likaantuisi kuitenkin nopeasti. Jotkut muuten väittävät, että pesulinjastoilla maalipinta pilaantuu.

Täällä Jyväskylässä on onneksi Tourulan Neste, jossa on tarjolla Nesteen Quick Wash -itsepesu. Itsepesussa saa ihan itse touhuta pesuhallissa ja käyttää tarjolla olevia pesuvälineitä. Jokaisesta viidestä pesuhallissa vietetystä minuutista peritään 1,50 euroa ja apuvälineiden käytöstä tietyn ajan – useimmiten 5 minuutin ajan – 1 euro.

Pesuhalli on ihan hyvä. Valaistus, välineiden letkujen sijoittaminen kattoon ja lämpötila ovat plussaa. Tilaa on hyvin, vaikka toki auton ovea ei saanut kokonaan auki. Sisään pyrittäessä pitää ajaa todella lähelle nosto-ovea, ennen kuin se aukeaa. Ryömintä ja auton ulottuvuudet on siis syytä opetella. Pois lähtiessä ovi lienee tarkoitus avata oven vieressä olevan paneelin napista.

Seinällä olevaan automaattiin syötetään poletti. Sen jälkeen valitaan jokin tarjolla olevista työvälineistä. Sen valitsemisen jälkeen kello alkaa välittömästi tikittää. Yhden poletin tarjoama minuuttien määrä vaihtelee eri työvälineiden välillä. Painepesuri toimii viisi minuuttia.

Hallissa on myös tavallinen paineistamaton vesiletku. Sen käyttäminen ei maksa mitään, ja käytänkin sitä huuhtelemiseen puristaen letkun päätä suihkun paineistamiseksi. Vesi on vieläpä lämpimähköä. Myös painepesuria pystyy käyttämään huuhtelemiseen, mutta painepesuri vie poletteja. Lisäksi jos aiemmin on käyttänyt Korkeapainepesu-ohjelmaa, painepesurin veden mukana tulee turhan pitkään pesuainetta.

Painepesuri ei harmillisesti ole kovin tehokas. Sen suihkun koko ja paine sopisivat paremmin kaksipyöräisen pesuun. Lisäksi vesi ei ole kuumaa. Alustan putsaaminen kovettuneesta ravasta jää vain haaveeksi, kun pelkän lumen irrottaminen vaati monta sekuntia. Ja sekuntejahan pesuhallissa tulee laskettua.

Toisessa painepesurissa on kiinni kätevästi harja, ja suuttimesta tulee reippaasti pesuainetta. Auton pinnat pystyi hankaamaan runsaassa saippuavedessä. Harjalla on hangattava monta kertaa, jotta ihan kaikki kura katoaa. Ahtaampia paikkoja, kuten vanteita, varten kaipaisin pientä harjaa.

Kuivaus on pettymys. Kyseessä on puhallin, jossa on melko pieni suutin. Ennen kaikkea suuttimen puhallus on naurettava, joten kuivaus on suurimpien vesiläiskien muuttamista pisararyhmiksi. Ovien reunukset ja karmit pyyhin käsipyyhkeillä, joita minulla on omasta takaa.

Minulla kuluu pesuhallissa noin vartti. Ensin huuhtelen auton Korkeapainepesu-ohjelmassa. Sitten harjaan huolellisesti Vaahtopesussa, ja lopulta huuhtaisen saippuajämät paineistamattomalla vedellä. Hinnaksi tulee 7–9 euroa.

Olen pessyt Helsingissä Kannelmäen ja Järvenpäässä Pajalan Nesteellä. Niissä yhdellä poletilla saikin vain minuutin, ja pesuaikakin pyöristyi kassalla ylöspäin 15 minuuttiin. Loppulasku oli lähes tuplasti kalliimpi. Asemien välillä on siis eroja – ja pisteet menevät Jyväskylän Tourulaan. Ja niin minäkin olen mennyt useita kertoja.

Olen alkanut pitää maalipinnan pesemistä mahdollisimman usein tärkeänä, ja alustan vain annan olla. Ehkä joskus pesetän auton perusteellisemmin. Itsepesussa peseminen on edullista, ja saahan kirkkaan oranssina hehkuva Wildtrak hyvälle tuulelle.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.