Seuraava Wildtrak on häijy palkkikuono

Yksi Rangereiden syntypaikoista on Thaimaa, ja nyt verstaan saloista ulos liikenteeseen on lähtenyt Wildtrak. Siellä se on ollut kenen tahansa spotattavissa, ja edes joku on ollut tyylitajuinen ja kaivanut älypuhelimensa ja vielä laittanut kuvat nettiin. Se onnekas.

Aika varmasti tämän vuoden syksynä virallisesti julkaistavan seuraavan Rangerin nähdessäni kaksi asiaa tuli kovana iskuna: Ensinnäkin Ford aikoo ylipäätään pitää Wildtrak-mallin Ranger-mallistossa. Automallit eivät ole ikuisia, ja tarun päättäminen kolmen-neljän sukupolven jälkeen ei olisi ihme.

Toiseksi ensivaikutelma, ja ensivaikutelmiaolen alkanut pitää arvossa, oli kaksijakoinen. Uusi Wildtrak näyttää aika ärjyltä, mutta toisaalta sen kuonoon on tungettu liikaa mustaa palkkia. Mustat palkit ovat nykyisessä autossa yksi Wildtrak-herkuista ja ne ovat todella makeat, mutta uudessa mallissa palkit ovat paisuneet pahanlaatuisesti.

Lisäksi muotojen kerran pyöristyttyä kulmia on autoon tullut jälleen. Se toimii uuden Wildtrakin tapauksessa kahdella tavalla: jos auton näkee ensimmäistä kertaa, voi innostua terävistä muodoista. Pahisauto! Kato tuulilasistas miten mä tuun sun perässäs JA MÄ OON HÄIJY.

Jos Wildtrakin keula taas on jo ennestään tuttu, vanhaa tuttua pyöreyttä ovat kulmat tulleet leikkaamaan. Ei siis palata sinne seniorin sukupolven vanhanaikaiseen kulmikkuuteen vaan tuodaan kulmia, kun autosta oli tullut ehkä sittenkin liian pyäreä.

Sisätiloissa ilmeisesti penkkejä on muovattu uusiksi ja toivottavasti muhkeampaan, lähemmäksi vaikutelmaa otteeseen ottamisesta. Keskipaneelin näyttö on suurentunut ja muuttunut kosketusnäytöksi. Peruutuskameran kuva tulee siihen. Samaan paikkaan kuin musasoittimet, navit sun muut.

Konehuaneen puolella 3,2-litrainen moottori ja 6-portainen manuaalinen tai automaattinen vaihteisto pysynevät, tai sitten suurempaa pienemmällä -villitys iskee tähänkin hyötautoon. 200 hevosen tehot ja 470 newtonmetrin väännöt saattavat kasvaa, tai sitten ne eivät kasva. Tämän kappaleen sisältö on hyödyllistä, tai sitten se ei ole.

Parhaiten näkyvin muutos on kuitenkin ulkoasu, ja ulkoasu jos mikä on autossa tärkeää. Sen osuus auton valitsemisessa on ainakin meikäläisellä suuri, vähintään 50 prosenttia. Kuono kulmittui liikaa, ja urheilullisuuden tilalle tuli trendikästä ilkeää ilmettä. Off-road-henkeähän ei muotoilussa ole tainnut aikoihin ollakaan.

Tokihan autoa olen katsonut vain suttuisesta kamerakännylaukasusta, ja lopullisen totuuden kertoo vain livenä näkeminen. Sitä paitsi esiin tulleet sisäpuolen muutokset ovat oikeastaan todella houkuttelevia.

Niin ja olihan minusta nykyinen Wildtrak ensin aivan liian pyöristynyt, mutta nyt en vaihtaisi dynaamisen muhkeaa ulkoasua mistään hinnasta – tai no, ehkä sitten uuden Wildtrakin hinnasta?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *