Raptor räyhäsi järjelle Jyväskylässä

Viimein kun perjantain aamupäivänä sain itseni taas tiedustelemaan Raptorin saamisesta testattavaksi, ainoa liikkeessä tarjolla ollut yksilö olikin juuri myyty. Suomi oli siis saanut ehkä tyyliin viidennen tai kuudennen Ford F-150 Raptorin. Kun illalla lähdin ajelemaan keskustan kautta mässyostoksille Pandalle, Vaasankadun yläpäässä minä huomasin raivoisan mustan keulan sinisessä lava-autossa.

Raptori!, huusin minä ensimmäisenä ja piehtaroin tuskassa, kun kiidin Vaasankadun täpärässä vihreässä aallossa pick-upin ohi, eikä minussa ollut viitseliäisyyttä vetää uukkaria. Kerrankin pääsi keskustan valohelvetissä sujuvasti.

Katseen oikein repivä, osittain jalkakäytävällä mahtaileva pick-up kuitenkin räyhäsi mielessäni. Päättelin auton olevan yksilö, jonka olin aamupäivällä kuullut menneen kaupaksi. Se oli mahdollisesti päätynyt Jyväskylään, mutta olisi ehkäpä jatkossa vaikea löytää. Nyt pystyisin nappaamaan omia kuvia, ja voisin vaikka tavata omistajan.

Vaajakoskella käynnin aikana sain itseni neuvoteltua palaamaan Vaasankadulle. On se kuitenkin Ford F-150 Raptor.

raptor-vaasankatu takaaSe on minusta kaikista pick-upeista kaikkein ronskein malli. Ensinnäkin autossa on jumalattomasti tehoa. Sen kiihdyttää sataseen alle 6 sekunnissa. Ohjaamoon kantautuvat veekasin äänet ovat pelkästään kamerakännysutuissa niin mylveät, että todellisuudessa kaasun painamisen on pakko tuntua vähintään tyydyttävältä.

Toiseksi, mielihyvää luovien tehojen lisäksi, auto on käsittämätön off-road-hirmu. Sillä voi lähtökohtaisesti ajaa mihin vain. Kaikissa lava-autoissa tuttua nelivetoa täydentävät tasauspyörästön lukot, valtavat pyörät, hyvä maavara ja lujat iskunvaimentimet. Kun autossa on vieläpä automaattivaihteisto, jämäkkä nahkaistuin ja isot peilit, tunne pysäyttämättömän jättiläispedon ohjastamisesta ei ole kaukana.

Voisin ottaa Raptorin. Se on itse asiassa minulla puoliksi todentuntuinen tavoite: jos onnistuin ostamaan puoli sataa maksaneen Wildtrakin, noin 30 000 euroa kalliimpi Raptor ei voi olla mahdoton. Puheet autojen verotuksen muuttamisesta eivät ainakaan vie tavoitetta kauemmaksi.

Eihän tavoite tokikaan ole turhaan puoliksi realistinen. Pelkästään järjetöntä Raptorissa ei ole autonkuljettajalle älytön hinta vaan ylipäätään auton ominaisuudet. Niille ei ole mitään käyttöä mutta ne kyllä ottavat paljon. Munakasta oloa, ylpeyttä ja voiton riemua Raptorin ratissa varmasti saa, mutta kannattaako autossa yksinkertaisesti olla kokonaan kyse pelkästä hyvästä fiiliksestä?

Kun pääsisi edes autoa edes testaamaan. Silloin voisi oikeastaan selvittää sen, onko Raptorin minuun luoma himo vain kerros tunnetta järjen pinnalla vai uhkaako se repiä järjen palasiksi. Toivottavasti ei.

Yksi vastaus artikkeliin “Raptor räyhäsi järjelle Jyväskylässä”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.