Seuraavan Rangerin kulutus paranee ja varustus pähenee

Ford julkisti seuraavan Rangerin sukupolven Thaimaassa maaliskuun 23. päivä. Pick-upeista hullantunut maa, ja vieläpä yksi Rangereiden syntymäpaikoistakin, onkin mitä osuvin valinta, vaikka kyllähän täällä muuallakin ollaan odoteltu innolla. Itse myöhästyin ensi-illasta reilulla viikolla, koska luottolähteeni ei ollutkaan luotettava.

Paljon on Rangeriin jäänyt nykyisestä sukupolvesta jäljelle, mutta kuono toden teolla on mennyt uusiksi. Mielipiteeni ulkoasusta on toistaiseksi niin ja näin… Mutta tuo nokan säleikkö vähän on kuin kitaan olisi tullut hammasrautaa. Eipä toisaalta keulaa voi särmikkyyden puuttumisesta syyttää.

Lähes entisen kaltaisen kuoren alla on kuitenkin nykyisiin trendeihin vastaava pick-up. Yksi Fordin pomoista kertoo, että auton sisätilat ovat uudenaikaisemmat ja lähempänä henkilöauton ohjaamoa. Lava-autoja kun kuulemma käytetään vapaa-ajan autona yhtä paljon kuin työkaluna.

Nykyisessä mallissa minua kovasti harmittanut viihdekeskuksen näyttö paranee kertarysäyksellä. Sen koko kasvaa 8 tuumaan eli 20 senttimetriin ja siitä tulee kosketusnäyttö. Radio, navigaattori ja musiikkisoitin toki pysyvät, ja niiden komentelu puhumalla pitäisi olla entistä vaivattomampaa.

Turvallisuutta parantava varustus on lisääntynyt entisestään. Uuden Rangerin nopeuslukitsin esimerkiksi tarkkailee edessä olevaa liikennettä ja kiihdyttää ja hidastaa vauhtia sen mukaisesti. Eräs järjestelmä havaitsee auton ajautumisen kaistalta ja alkaa värisyttää rattia.

Nyt kun innostus nähdä uusi Ranger on jo kuitenkin kasvanut vimmaksi, voi tässä välissä vilkaista ytimekkään englanninkielisen videon. Sen jälkeen siirrymme vakaviin asioihin, voimansiirtoon.

Voimansiirto pysyy lähes ennallaan. Edelleen voi järkeillä ja ottaa 2,2-litraisen dieselin – tosin se tuottaa kahden käden sormin laskettavat määrät enemmän tehoa ja vääntöä. Edelleen voi myös fiilistellä ja roimaista kolome piste kakkosen koneen ja munailla edelleen 200 hevosella ja 470 newtonmetrillä.

Mutta onpa pick-uppaajille tulossa mahdollisuus valita ekoilun tie. 2,2-litraisen koneen voi nimittäin valita kutistettuna, jolloin tehot ovat 128 heppaa. Muiden lava-autojen omistajien naureskellessa pikku pick-upille heidät voi tyrmistyttää kertomalla, että moottoripa on 22 prosenttia tehokkaampi kuin mikään muu Ranger-moottori. Se on tehokkain Ranger-moottori!

Ohjaustehostimesta tulee sähköinen, ja hydraulisen tehostimen pumpun jäädessä pois kulutus paranee. Kulutus paranee myös pidemmän isoimman vaihteen ansiosta. Kulutus paranee lisäksi start-stop-järjestelmän ansiosta. Kyllä on kulutuksen parantaminen viety sellaiselle tasolle, että rangeristin ei pian tarvitse itseään pitää kuluttajana.

Mutta jos kerran uusi Ranger on yhä enemmän ajateltu hupikäyttöön ja sen kulutus paranee ja turvallisuus kohenee – ja vielä kerran: kulutus paranee –, niin miten käy Rangerille, kun sen teräskuonon kääntää kohti laania? Tai kun autolla pitäisi kavuta penkalle ohjeistamaan konekuskia? Tai kun autolla pitäisi putsata lumet pihasta?

Uuden Rangerin pitäisi pystyä samaan kuin tämän hetken mallinkin. Haastavissa olosuhteissa tärkeät ominaisuudet hidasta nelaria ja noin 23 senttimetrin maavaraa myöten säilyvät. Peräkärryn suurin sallittu massakin vaatii jatkossa reippaasti pikku-E:n ajokorttiin, sillä massa pysyy 3 500 kilossa.

Käytännössä uusi Ranger on päivitys entistä viihteellisemmäksi Rangeriksi. Sinänsä se on harkitsemisen arvoinen auto – ainakin jos varustelun buustaus ei suurenna hintaa. Ai niin, tokihan vastapainona kulutus paranee.

Tekstin lähteenä olen käyttänyt australialaisen The Motor Reportin artikkeleita. Ne on kirjoitettu Australian markkinoita ajatellen, joten esimerkiksi Suomeen tulossa olevat Rangerit voivat poiketa tässä kerrotusta. Seuraan uutta Rangeria ja kirjoitan merkittävistä uutisista blogissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.