Hiluxista tulee moderni mutta perinteikkyys sinnittelee

Tokihan uusi Toyota Hilux on ”lujempi kuin koskaan” – siinä on enemmän kestävää terästä, paksummat runkopalkit, enemmän pistehitsausta ja vahvistettu lava. Kun lihaksistoa on treenattu timmimmäksi, on ulkokuorikin päässyt vääntyilemään uusiksi. Tai no, on sitä kuitenkin taidettu siistiä esiintymiskuntoon.

Sain Twitterissä mielenkiintoisen tulkinnan uuden Hiluskin ulkonäöstä:

Vaikka tosissaan etsimällä samaa näköä Amarokista ja uudesta Hiluksista löytääkin, on Toyotan pick-up minusta kuitenkin melko uniikki. Kaikissahan malleissahan alkaa olla häijyä ilmettä ja pyöreää, dynaamista muotoa, eikä autoja voi loputtomasti eri näköisiksi viilata.

Minusta Toyota on ikään kuin sekoittanut nykyisten Hiluxien perinteikästä ilmettä trendien mukaisiin muotoihin, ja lopputuloksessa ne riitelevät keskenään. Toisaalta ristiriitaisena uusi asu voikin tutuksi tultuaan – ja erityisesti livenä näkemisen jälkeen – iskostua mieleen erittäin näyttävänä.

hilux2015-etukulmastaToyota ei kuitenkaan erityisemmin ole päästänyt perinteistä irti, mutta on pysytellyt kuitenkin ajassa mukana. Hiluxinkin suunta on ollut kohti henkilöautoa. Ohjaamon etuosan leveys ja korkeus sekä takapenkin ja etupenkin takaosan välinen etäisyys ovat kasvaneet. Melua ja tärinää on vähennetty äänieristyksin ja pidemmin lehtijousin – joskin eihän se pahitteeksi ole, vaikka ei erityisesti hakisikaan henkilöautomaista tuntumaa.

Turvavarusteiksi tulee muun muassa liukasjärjestelmä luistonestoineen, ajonvakauttimineen ja ABS-jarruineen. Kaikissa malleissa on myös peruutuskamera, ja se sijoitettaneen keskipaneelin tablet-laitteen näköiseen näyttöön.

Erittäin räväkästi nykyajasta kertoo takavetoinen malli niille, jotka haluavat maavaraa ilman nelivetoa. Uutta – nyt saa pick-upin näköisen kaupunkimaasturin!

Uuteen Hiluxiin saa bensa- tai dieselmoottorin. Todennäköisesti Suomessa tulee saamaan vain dieselkoneen. Uusien dieselmoottoreiden tunnus on GD, ja moottorit korvaavat edeltäjänsä, Toyotan KD-moottorit.

Perusmoottori on kooltaan 2,4-litrainen, ja sen teho on 110 kilowattia eli noin 148 hevosvoimaa ja vääntö 400 newtonmetriä. Isomman koneen tilavuus on 2,8 litraa – eli nykyisten Hiluxien todellisen hi-lux-mallin kolmonen on pienentynyt 0,2 litralla. Silti myllyn teho on noussut 140 kilowattiin eli noin 185 hevoseen, ja vääntökin on 450 newtonmetriä.

Manuaalisen vaihteiston voi yhä valita Hiluxiin. Vaihteiden lukumäärä on vain, voisiko sanoa viimein, noussut kuuteen. Uutta on sen sijaan se, että saadakseen automaattisen vaihteiston ei tarvitse vaihtaa käytännöllisyyttä hi-luxiin – automaatti kun tulee olemaan vaihtoehto ihan perusmalleihinkin. Tosin yksin luoja tietää, millaisen silppurin läpi varustelistat käyvät Suomeen saapuessaan.

Yhtä suuri mysteerin verho leijailee edelleen hinnastonkin yllä. Koska Hilux julkistettiin tänään vasta Thaimaassa ja Australiassa eikä kummallakaan markkina-alueella kerrottu hintoja, on Suomen hinnastoa täysin turha edes arvailla.

Kirjoituksen lähteenä olen käyttänyt kiitettävän perusteellisesti uutisoivan The Motor Reportin juttua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *