Kieppi pistää pick-upin mitat testiin

Alun perin aloin rakentaa Kieppiä puutavaran logistiikan helpottamiseksi, mutta testatessani uran toimivuutta Wildtrakilla näin reitin mahdollisuudet koeajojen kannalta. Kun uralla on monttua, kantoa, kiveä ja tiukkaa käännöstä, se on omiaan muun muassa jättö- ja nousukulmien, maavaran ja kääntyvyyden testaamiseksi.

Samalla sain paremman käsityksen Wildtrakin maastomitoista sekä sillä möyryämisestä. Nyt siis oli kyse möyryämisen rauhallisemmasta puoliskosta eikä siitä, jossa pitää edetä voimalla ja vauhdilla. Kuopista pitää kulkea hitaasti, ja kantojen päälle pitää kavuta voimalla mutta hillitysti.

Heti Kiepin alkuun kasveista, kivistä, kannoista ja puutavarasta vuosikymmenissä rakentunut mätäs kertoi, miten hienotunteisesti Rangerin momentinmuunnin voikaan viedä autoa eteenpäin. Enimmäkseen kääntelin vaihdekepistä manuaalitilan ja ykkösen, mutta välillä annoin automaattitilan kuljettaa autoa kakkosvaihteella. Nautin jokaisesta sekunnista, jonka sain pelkällä kaasun annostelulla hivutella autoa eteenpäin ilman pelkoa kytkinlevyjen palamisesta. Minä niin pidän momusta… vaikka aika viiveellähän vastaus kaasun painamiseen tulee.

Mättäältä alas tultaessa lähestymis- ja jättökulmaa oli oltava jo jonkin verran. Ensin itse asiassa repsikan puolen pyörien oli kavuttava lahojen poikittaisten rankojen päälle ja tultava niiden päältä alas. Samaan aikaan kuskin puolella silpojan näköinen kivi ahdisti, ja keulaakin piti saada kääntymään ohi lepän kantojen.

maastokieppi-harmaalepän kanto kirpaisiKantojen päällekin tuli ajettua – ja niihin osuttua –, mutta sen jälkeen keulaa ei olisi ehtinyt saada ohittamaan harmaaleppää, josta ei ollutkaan silkkaa kantoa jäljellä. Ei olisi paljon auttanut sekään, että sivupeilit olin taittanut nappulaa painamalla. Niin, siis yksi Rangerin ominaisuus: taitettavat sivupeilit. On unohtunut mainita.

maastokieppi-harmaaleppä uhkaavan lähelläItse asiassa siinä lepän juurella oli todella haastava luonnon este; niitä sammalen peittämiä, auton aina kymmenen–nolla voittavia möriköitä. Kun kyykin vertailemaan kiven korkeutta ja Wisentin maastovaraa, ei minussa ollut, ei sitten yhtään, miestä yrittää ilman korotuksia. Kiitos lepän, murkileen kiertäminen ei ollut mahdollista, enkä uskonut lähestymiskulman riittävän päältä ajamiseen. Kivi oli myös luoja ties kuinka suuri, joten se ei ollut ihmisvoimin siirrettävissä. Parempi oikeastaan niin.

Näinpä kasasin käsissä murskaantuvaa lahopuuta ja oksia kiven viereen. Niiden turvinhan kiven yli ajaminen onnistui, ja näytti tilaakin jäävän ainakin 5 senttimetriä.

maastokieppi-uhkaava kivi auton allaTakapyörä oikaisi kiven päälle, koska uran ahtaus esti ajamasta kiven ohi suoraan. No, kovastihan Wisentti mahtailee takakoipi mörikän päällä. Ei edes olisi ilman apuja selvinnyt. Joutaisi korotukseen mokoma. Ihan vakavasti puhuen noin 23 sentin maavara voi paperilla vaikuttaa hyvältä, mutta turhauttavan mitättömiltä tuntuvia esteitä joutuu varomaan.

maastokieppi-wisentti mahtailee kiven päälläHaasteen Mörikkä jälkeen koitti luontaisesti kaatuneiden pikkurunkojen halkoma suora, mutta suoran päässä koitti käännös. Raivasin puustoa sellaisen määrän, että silmämääräisesti auto kääntyisi kerralla. Kurvin ulkokehän pituus tosin oli jo sellaista luokkaa, että auton olisi syytä jo kääntyä. Ei todellista maastoautoa varten pidä joutua raivaamaan puolta metsää – saman tien olisin teettänyt metsään tien.

Tosin pick-upien ei kuulukaan olla niin kuin Jeep Wrangler, joka nyt suunnilleen kääntyy ympyrän paikallaan.

maastokieppi-wisentti kääntyy kurvissaUlkoreunoja nuolemalla Ford Ranger Wildtrakin sai kääntymään. Reipas 12 metrin kääntöympyrän säde oli siis riittävän pieni Kieppiin. Kuvittele kuvassa näkyvän paksumman kuusen paikalle parkkihallin pylväs. Reunoja sopii täten lähennellä p-hallissakin.

Mutta vaikka auto kääntyi ykkösellä Kiepissä, heti käännöksen jälkeen koitti ahdas rako. Kunnioitettavan järkälemäisen kuusen ja yhtä mahtavan koivun välissä oli tilaa sivupeilit plus noin parikymmentä senttiä. Eihän se mitään, mutta kun autoa ei saanut Kiepistä kohtisuorana pölliköitten väliin. Kuorkkikuskit tietävät, miten paljon suorana pääsemistä joskus voikaan arvostaa.

Minun piti vekslata viisi–kuusi kertaa saadakseni pick-upin viimeiselle mutta ahtaalle suoralle. Siis kuusen ja koivun lisäksi reunoilla ahdisti niin ulkohuussi, kanto kuin kivi – tai oikeastaan se oli jo neljäsosakallio. Kiepistä puiden väliin kääntymistä kylläkin helpotin jälkikäteen siirtämällä erästä kiveä. Se kuin sattui olemaan liikuteltavissani.

maastokieppi-pölliköitten välistä ja kivi poismaastokieppi-ahdas loppusuoraKun auto oli jo puoliksi maalissa, koko matka meinasi tyssätä kiven vuoksi! En yksinkertaisesti voinut ajaa autoa muualta kuin kiven päältä. Kiven jälkeen etupyörä olisi kuitenkin vajonnut sellaiseen kuoppaan, että kivi olisi turmellut pohjaa.

Muutamien kevyempien kokeilujen jälkeen päätin raahata koivupöllit ja tehdä sellaisen rampin, että voisin hienostelematta räväyttää auton ulos Kiepiltä. Sainpahan tuntumaa pöllirampilla ajamisesta, sillä ojien ylitykset tulevat vaatimaan yksinkertaisia mutta sitäkin haastavampia ramppeja. Lisää off-road-uraa on nimittäin suunnitteilla.maastokieppi-viimeinen kivikoitosRadan läpi ajaminen kerran tai pari, ehkä ensin tyhjällä ja sitten kuormatulla autolla, antaa hyvän kuvan pick-upin maasto-ominaisuuksista. Kuinka uhkaavalta korkea kivi näyttää ja kuinka paljon autolle pitää tarjota helpotusta? Kääntyykö auto kurvissa ykkösellä vai pitääkö vekslata? Jaksaako kytkin möyryttää autoa hitaasti kaikissa kuopissa ja kannoissa? Kesän aikana myös ehkä Ford F-150 Raptor käväisee räyhäämässä Kiepissä.

Tarkoituksenani ei suinkaan ole rikkoa autoja radalla. Jos jokin osa meinaa osua esteeseen, sitten autolla ei siitä ajeta. Sen sijaan helpotetaan esteen ohittamista ja tarjotaan autoa uudelleen. Jos esteestä ei sattuisi sittenkään millään pääsemään ohi, niin sitten vaikka peruutettaisiin pick-uppi pois koko radalta.

Se sitten olisikin varsin noloa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.