KoeRÄYHÄISY: Ford F-150 Raptor

Kiihdytys oli eleetön. Painoin kaasupoljinta kevyesti, ja seurasin, kuinka nopeusmittari kipusi neljään, viiteenkymmeneen. Tuntuikin siltä, kuin olisin siirtynyt taajamassa korttelinväliä, mutta ohi suhahteli vain isoja mäntyjä. Eiku jaa, sieltähän näkee kilometrit tunnissakin… No voi perhana, kahdeksankymmentä. Muutamissa sekunneissa.

Fordin F-150-lava-auton Raptor-malli on Suomessa erityinen auto: se on lava-auto, joka sekä kiihtyy pikaisesti että pääsee pitkälle tien ulkopuolelle sen lisäksi, että se on iso ja näyttää räyheältä. Amerikasta kotoisin olevaa yksilöä itse asiassa vierastetaan Suomessa niin paljon, että sellaisen voi täällä omaksi saada vain parista liikkeestä ja isoa rahanippua vastaan.

Keväällä olin kohdannut Raptorin Jyväskylän Vaasankadulla, ja auton ärjy katse oli välittömästi pureutunut mieleeni. Se oli jättänyt minut yksin sen kysymyksen kanssa, onko 5,6-metrisessä ja 2 900-kiloisessa hirmuliskossa järkeä vai onko se silkkaa fiilistelyyn heittäytymistä.

Kohtalonani vaikutti olevan vaille vastausta jääminen. Raptoreita on Suomessa ehkä alle kymmenen. Niitä ei olisi Fordilla alkuunkaan eikä missään isoissa autoliikkeissä. Onnekkaasti Raptoria maahantuova liike olisi ihan nurkilla, Lievestuoreella, mutta siellä oli tapana lähinnä vain palata asiaan. Eihän ainoa kaupan ollut Raptor siellä enää edes olisi ollutkaan. Se oli Muuramessa.

Toukokuussa Raptorin räyhäystä käsittelevään tekstiin ilmestyi kommentti. Se tuli juurikin Muuramesta. Paikallisen Autopalvelu Markkon Pietari Markko, tuttavallisemmin Pietu, pyysi koittamaan Raptoria. Ja minähän lähdin koittamaan.

Pietu on 4WD-autoilija: Perheessä on oltava vähintään yksi neliveto, eikä mikä tahansa nelivetoinen auto käy, vaan tekniikan täytyy henkiä hyväksi havaittua maastokykyä. Miehellä onkin ollut aiemmin Land Cruiser sekä GMC:n pick-up. Niitäkin oli laiteltu niin, että metsässä heti ensimmäisen kivenmurikan kanssa ei tarvitsisi arkailla.

Toisaalta Pietu myös haluaa auton olevan erityinen. Sen täytyy erottua joukosta. Ajettavuudenkin olisi hyvä olla kunnossa samoin kuin kyvyn kuljettaa tavaraa – myös peräkärryssä. Näihin odotuksiin Raptor vastaa.

Mukana saa vielä liudan pikkuherkkuja: Moottorin voi käynnistää avaimesta vaikka olohuoneen ikkunasta. Lavalle nousemisen helpottamiseksi voi vetää esiin askelman ja tukitangon. Itse asennetut lisälaitteet saa kytkettyä neljään valmiiseen ohjaamon nappulaan – ja poppivehkeitä ei tarvitse välttämättä itse viritelläkään, koska takapenkin alla on tehtaan laittama subbari.

Sillä voi jyskyttää vaikkapa kosketusnäytön kautta hallittavaa radiota tai omaa musiikkia Bluetoothilla kytketystä soittimesta. Mukavaa syvyyttä saa myös DVD-soittimesta pyörivään elokuvaan; joskin auton liikkuessa videoiden katsominen ei onnistu.

Ellei sitten kuuntele konehuoneen jykevää sinfoniaa, jota 6,2-litrainen V8 esittää ihan yksikseen. Se siis oli yksi syy siihen, että Raptoriksi nimetty lava-auto on erityinen. Kone puskee 411 hevosvoiman tehon ja 546 newtonmetrin väännön. Kun kaasupoljinta painaa vähän – siis vain pikkaisen – reippaammin, jenkki-pick-up vyöryy joidenkin sekuntien päästä 60:a mailia tunnissa.

Se on siis lähes sata kilometriä tunnissa.

Ja sitä nopeutta Fordin mukaan Raptorilla voi ajaa maastossakin. Siellä, ”missä muut autot hajoaisivat”. Lupauksen pitämiseksi Raptorin kehittänyt Fordin SVT-osasto on panostanut auton kestävyyteen ankarillakin alustoilla. Edessä ja takana on FOX-iskunvaimentimet. Etupuskurit ja pohjapanssarit ovat lujat. Ne eivät ole muovia, vaan kaunista vankkaa, karkaistua, mustaa terästä.f150-raptor-sivusta montulla

Pietun mielestä Raptor on omiaan hiekkamontuilla räyhäämiseen. Autolla onkin helppo lennättää hiekkaa kaarteessa, lähteä sitten kiitämään pölypilvi perässä kohti pehmeää rinnettä ja kiitää harjanteen yli hetken aikaa pyörät irti maasta. Yhtä helposti Raptorin voi käskyttää jyrkkää hiesuista rinnettä ylös ja sitten tömäyttää kulman yli tasanteelle, ja tuskin tarvitsee edes nelivetoa kytkeä. Oikeastaan missään siellä hiekkamontulla.

Pick-up, maastoauto, Raptor silti on, ja jos hiekkamonttua ei vielä pidä maastona, voi Fordin päheän auton viedä vielä vähemmän autolle suunnattuun ympäristöön.

Voimansiirrosta se ei ainakaan ole kiinni. Nelivedon pistää pystyyn jakolaatikko, ja sen alennusvaihteisto muuttaa nelivedon hitaaksi. Etuakselissa on tasauspyörästön luistonrajoitin, Torsen, joka Pietun mukaan sallii korkeintaan 75 prosentin eron pyörien pyörimisnopeudessa. Se toimii auton ollessa takavetoinen, mikä luultavasti selittää hyvän menokyvyn 2WD-tilassakin. Tämän kokoonpanon voi vielä kruunata taka-akselin tasauspyörästön lukolla, joka ihan perinteisesti lukitsee akselin yhtenäiseksi. Sepä ei salli minkään sortin eroa pyörimisnopeuksissa, vaan antaa pitävän pyörän punnertaa autoa eteenpäin.

Ohjaamosta löytyy lisäksi nappeja sähköisten järjestelmien hallitsemiseksi. Nappuloilla voi kalibroida voimansiirtoa niin monipuolisesti, että melkein koin helpommaksi vain antaa niiden olla. Kun Wildtrakin 1 ja 5 sekunnin painallukset juuri ja juuri ovat omaksuttavissa, ovat Raptorin Off-Road Mode- ja AdvanceTrac-nappulat eri tyyppisine painalluksineen kuin avaruusaluksesta.

Automaattisessa vaihteistossa on käsikäytön alue, jota käyttämällä kuljettaja saa päättää suurimman vaihteen. Ajaessa voi hypätä käsikäyttöön, ja myös D-tilassa vaihteita voi sekventaalisesti muuttaa vaihdekepin sivussa olevasta napista.

f150-raptor-mittariston infonäyttöJa mikä vielä maastossa ilahduttaa, on voimansiirron kärjessä, konepellin alla jyskyttävä V8. Etenkin niissä tilanteissa, kun pitää mennä voimalla eikä viekkaudella.

Toisaalta Raptorin jättimäisyys voi olla ongelma tien ulkopuolella – ainakin kun ympäristö muuttuu avarasta hiekkamontusta puiden ja kivien ahtauttamaan metsään. Auton 3,39 metrin akseliväli luo suuren kääntöympyrän halkaisijan, joten esimerkiksi laanille täytyy aika iso kääntöpaikka tehdä. Monet parkkihallit saa jenkkiläisen pick-upin omistaja unohtaa – myös Raptorin kutakuinkin 2 metrin korkeuden vuoksi.

Parinkymmenen sentin korotuksen tyypilliseen EU-pick-upin korkeuteen tuovat tietenkin järkälemäiset pyörät. Raptorin pyörät ovat 315 senttiä leveät, ja niissä on 17 tuuman vanteet. Korkea profiilisuhde takaa kumia vanteelle, sillä kumikerroksen paksuus on komea 22 senttiä.

f150-raptor-lähikuva pyörästäMaavaraan ei silti senttejä ole liiennyt. Minusta 24 sentin etäisyys matalimmalla olevaan osaan on vastoin Raptorin periaatetta, koska moinen lukema on lava-autossa niin tavanomainen! Lähestysmiskulma on 29,8 astetta ja jättökulma 22,9. Pohjapanssarit kuitenkin suojaavat arkoja osia, vaikka välillä lukeman parin ylittäisi.

Vaikka vielä ei edes kovin karkeasta kuviosta puhuta, tehtaan renkaiden pinnassa on enemmän off-roadia kuin mukavuutta maantiellä. Tietenkin edes joten kuten jokaiselle ajoalustalle sopiva kuvio, eli kompromissikuvio, on vähintään suotava vakiovaruste tällä tavalla kilpailijoilleen räyhäävälle autolle. BF Goodrichin AllTerrainit kieltämättä olen itsekin todennut erinomaiseksi kompromissiksi.

Karkeasta kuvioinnista huolimatta maantiellä Raptor on hiljainen. Se on myös tasainen, vankasti etenevä ja voimakas. Auto rullaa hyvin, joten nollakulutusta on mahdollista saada. Enimmäkseen hetkellinen kulutus on kuitenkin jossain ihan muaalla kuin nollassa. Taajamapyörittelyssä kesälläkin keskikulutus voi olla 18 litraa satasella, ja matka-ajossa sen saattaa saada painumaan 13:een.

Ehkä kuitenkin jenkki-pick-upin – siis bensalla toimivalla jättimoottorilla käyvän auton – hankkinut vähintään kamppailee ahdistavia kulutusta koskevia ajatuksia vastaan, ellei sitten ihan kylmän viileästi vain ajattele, että voimalla se tavara kulkee ja hyvin kulkee myös maastossa. Siihen perään hän vielä hämmästelee: ”Ai onko 18 satasella paljon?”

Raptorin tapauksessa tosin saattaa joutua kamppailemaan myös sitä kysymystä vastaan, kuinka hyvä ajokki loppujen lopuksi on tavaran kuljetukseen.

f150-raptor-lavan tuet aukiLavahan on jokseenkin pieni, sillä pituutta on 168 cm. Se on kuitenkin samaa luokkaa remmihytillisten EU-autojen kanssa. Ilmeisesti perushytillisenkään Raptorin lava ei ole pidempi, joten Raptorin hankkiva joutuu arvioimaan lavatilan tärkeyden. Pyöräkoteloiden kohdalla lavan leveys on 127 cm ja muualla 165 cm.

Toisaalta peräkärrythän tarjoavat aina lisää kuljetustilaa. Raptorin tuskin tarvitsee kärryn kanssa jäädä rekkojen kanssa Nelostien Viisarinmäen oikealle kaistalle. Rekisteriote sallii kuitenkin enintään 3 500-kiloisen peräkärryn vetämisen, ja samaa suuruusluokkaa tarjoavat Isuzun D-Max ja Fordin Ranger. Monet kaupunkimaasturitkin tulevat rinnalle härnäilemään 3 500 kilon vetopainon kanssa.

Muutenkin rekisteriote on ilkikurista katseltavaa: suurin sallittu massa on 3 538 kiloa, joten hirmuauton kyytiin saa kuormata vain 632 kiloa! Ford F-150 Raptorin ison hinnan vastineeksi ei siis kuljetuskapasiteettia kovasti irtoa.

Niin, ehkä sitten ainakin jäätävien tehojen ja ällisyttävän ulkoasun puolesta himottavan Raptorin yksi tärkeä ominaisuus on vielä hinta. Isohan se on, niin kuin autokin, mutta kuinka iso?

f150-raptor-lähikuva mallimerkistäEnnen testipäivää olin pitänyt Raptorin ostamista silkkana haaveiluna. 80 000 euron kasaan haaliminen olisi silkkaa pilvilinnassa hyppimistä. Pietun kanssa keskustellessa kuitenkin ilmeni, että tällaisen suhtkoht paljon koeajetun ja vuoden 2013 mallia olevan Raptorin olisi voinut saada ehkä 60 000 eurolla. Niiijust, eli makaronilla olisi tarvinnut elää pari vuotta vähemmän.

Silti loppupeleissä Raptor on kallis. Ensin hirmuliskoa havitteleva maksaa suuren hinnan ja sitten hän on vähän väliä laittamassa rahaa bensapumppuun. Mutta jumankauta miten ärjy auto hänellä silloin onkaan! Eikä Raptor ole pelkkää mahtailevaa ulkokuorta ja räyhäkästä moottoria, vaan moneen paikkaan pystyvä auto.

Olisin silti toivonut enemmän lava-autoa. Tavaran kuljetukseen tarkoitettua autoa. Eurooppalaiset pick-upit ovat lopulta, tehon ja painon suhteesta kantavuuksiin ja ulkoasuun asti, äärimmäisen tasapainoisia kokonaisuuksia, ja Wildtrakin kaltainen erityismalli on vielä erinomaisesti sekoitus järkeä ja tunnetta. Siis siinä on tunnetta noin 70 prossaa ja järkeä 30.

Joten mitä tulee meikäläisen järkeen autoasioissa, Raptor ei tainnut repiä sitä palasiksi. Mutta kyllä se hirmulisko niin mieltä ylentävästi räyhäsi, että saman voisi kokea vaikka uudestaan.

3 vastausta artikkeliin “KoeRÄYHÄISY: Ford F-150 Raptor”

  1. Moi!
    RAPTOR ei ole järjen, vaan tunteen puolelta! Jos haluaa kantavuutta ja vetokykyä F-150 sarjalaiselta, niin muistaakseni XL-varustetasoon saakka on voinut tilata HD-alustan.(Menee sitten K-autoksi) Siihen vielä trailertoving-paketti ja sopivat rastiruutuun varusteet XL-tason yläpuolelta, niin kyllä pitäis riittää. Täällä inflandiassa on vain vaikea käsittää, että kyllä autossa voi olla muutakin kuin ne myyjän ruksimat halvimmat vaihtoehdot.
    Ja RAPTOR on tehty maastoon jollaista ei täällä armaassa ”suomaassa” tunneta. Hiekkakuoppa tosin muistuttaa autiomaata ja vuoristoakin (ylänköä) jossain määrin, mutta muutoin meikäläinen pehmeä ryteikkö sopii parhaiten enskapyörälle, jos puskista läpi pääsee ja moottorin voimalla pitää mennä…
    Traktorikin on hyvä…
    Hintapolitiikka ei myöskään liene amerikan autojen vika, vaan suomalaisen kateuden ja ahneuden yhteenliittymä. Tosin ei jenkitkään ymmärrä näiden erikoisempien hinnoittelua NIIN paljon kalliimmaksi kuin ne tänäpäivänä ovat.
    Ja kun vertaat Rangerin hintaa (takapenkillisen eli käyttökelpoisen) RAPTORIIN, on se aika kova hinta olemattomasta lavasta? (vrt. RAPTOR)
    Tämä nyt on vähän saarnalta kuulostavaa, mutta älä sorru samaan kuin monet ”nettiasiantuntijat”, vaan ota selvää pintaa syvemmältä. Tsekkaa TFL-truck:n sällien tuotoksia. Mielestäni aika hyvin ottavat huomioon autojen ominaisuuksia. Eivät kyllä ole mitään 4-veto miehiä, mutta ajelevat sen verran tien ulkopuolella kuin tavikset ajelee.

    T: H J Eskeli , n.25 v 4-vetoa F-150 XLT Lariatilla (351 EFI Windsor,supercap, lyhyt lava, ) (tunteella!)

    1. Millä tavalla olen ollut ”nettiasiantuntija”? Tämä sivusto on yleisestikin kokemuksellinen, ja sen pitäisi näkyä jo tekstin tyylissä. Siis kirjoitan autoista kokemuksia ja ajatuksia ja koitan perustella ne. En voi tarjota TM:n kaltaista testidataa mutta toisaalta en halua tyytyä vain referoimaan auton esitettä ja myyntipuheita niin kuin moni media ainakin Suomessa tekee.

      Myös Raptorin koeajo oli yksi kokemus ja hieno sellainen. Sain koeajon aikana omistajalta tietoja ja tutkin autoa tietenkin itse. Juttua kirjoittaessani täydensin joitain aukkoja hakemalla tietoa Raptorista netistä. Ja huomio oli nimenomaan sellaisessa Raptorissa kuin jota ajoin. En katsonut tarpeelliseksi esimerkiksi kertoa yleisesti F-150-sarjan kantavuuksista, koska jutun pääpointti oli Raptor-kokemus. Se, kuinka tavaraa työkseen ja vapaa-ajalla kuskaava EU-lava-auton omistaja jenkkiauton koki.

      Se, että jenkkiauton hinta on kova ja että lava on pieni verrattuna tyypilliseen suomalaisen ostamaan pick-upiin ja että vaikkapa kantavuutta saa lisää kun osaa valita lisävarusteita, ovat vain asioita, joille ei voi mitään. Kirjoitin edelleen Raptor-kokemuksesta, ja koin, että nuo asiat on tuotava esille. On myös syytä huomioida, että jutun yhtenä teemana oli järkiajattelu ja se oli tavallaan jatkoa keväällä julkaisemalleni jutulle.

      Jutussa ei siis ollut kyse ainoastaan, tai ehkä ollenkaan, kyse ensiluokkaisen autoarvostelun kirjoittamisesta.

  2. Moi!
    ”Nettiasiantuntijat” eivät tuota kokemusperäiseen tietoon perustuvaa juttua. Asiantuntijat, jotka kirjoittavat nettiin ovat eri juttu. Sinä teet hyvää juttua, joka parustuu juuri siihen, että ajan kanssa ymmärtää (käyttämänsä) auton erilaisia ominaisuuksia, joskus omituisuuksia. TM:n sällitkään eivät aina hoksaa miksi jokin asia on tehty eri tavalla autossa x, kun se autossa y:kin oli jotenkin muutoin.
    En tunne monia autoja perusteellisesti. Käytännössä vain olen huomannut, että maastoajoneuvoissa / työpeleissä esimerkiksi ”netti/TM-asiantuntijan” mollaamat ”halvantuntuiset” muoviosat sisustassa on vaan paljon helpompi pitää puhtaana. Tämä vain yhtenä helppona esimerkkinä.
    En siis tarkoittanut ”nettiasiantuntijalla” sinua. Toivottavasti saat RAPTORin vielä ajoon, ja saamme lukea lisää juttua ”pintaa syvemmältä.” Kun saisit kokeilla rajoittamatonta RAPTORia, ja vielä vaikkapa jossain suht avoimella hiekkakankaalla, hymysi kestäisi vähintään …no seuraavaan tankkaukseen.
    Kommenttiini laitoin siksi (vähän) F-150 tietoa, koska näistä täällä härmässä ei juurikaan tiedetä, ja monesti tieto on vielä vanhentunutta ja asenteellista. (Kaverilla oli letukka joskus 70-luvulla ja siinä oli…hirveä…tyyliin)

    T: H J Eskeli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.