Ei pick-uppi ole oikeastaan sen isompi auto

Tila-auto sen sitten lopulta teki todeksi. Vaikka Wildtrakin pituus on 5,4 metriä ja korkeus 1,9 metriä, minkä minä sille voin, että pick-uppi näyttää tila-auton vieressä… ihan tavallisen auton kokoiselta. Oikeastaan en enää nähnyt räväkkää eroa enää edes rivistön muihin autoihin.

Yritetään nyt vielä: Wildtrakin massa sellaisenaan on hieman yli 2 000 kiloa. Todennäköisesti tila-auton omamassa jää puoleentoista tuhanteen. On siinä 500 kilon ero. Viimeistään täydellä kuormalla painossa on yli tonnin ero. Huh.

Mutta jos parkkialueella olisi ollut esimerkiksi Audi A6 Allroad, olisi autojen isoutta vertailtu enää suurimpien sallitujen massojen sarjassa. A6:n kärrykin saisi painaa jopa 2,5 tonnia, kun Wisentillä passaa vetää 3,5-tonnista kärriä.

Jos lava-auton omistaja ajattelee omistavansa ison auton, hän kyllä valehtelee itselleen.

isousjuttu-tpv-yhdistelmä ja navaraVaikka siis suljettaisiin pois isot autot, eli kuorma-autot. Päihittäähän yksistään pakettiautojen sarjassa Transit tai Jumper maastokykyiset sarjalaisensa, mutta vähintään rinnalle kirivät lukuisat henkilöautotkin.

No joo, mutta vertaillaanpa kykyä edetä. Silloin keskustelu tosin siirtyy jokseenkin tulkinnanvaraiseksi, koska vastakkain asettuu vanha ja uusi tekniikka. Niistä parempaa ei oikein voida yksiselitteisesti osoittaa: vanhalla jakolaatikko, tasauspyörästön lukko ja kuljettajan taidot -yhdistelmällä on aina pärjännyt, mutta tietokoneen ohjaama sähköinen järjestelmä vastaa hyvin vakuuttavasti.

Se järjestelmä on myös helppo laittaa autoon kuin autoon, joten kooltaan pikkuruinenkin auto kirii etenemiskyvyllään kovin lähelle. Niin että kehtaako Wildtrakia enää edes viedä samalle parkkialueelle.

Tietysti jos autot veisi maastouralle, moni lähelle päässyt auto jäisi kiviin ja kantoihin. Maavara. Lähestymis- ja jättökulmat. Yhtäkkiä Wildtrak näyttää taas isolta. Eihän tila-autossa ole edes noin valtavan isoja renkaitakaan.

isousjuttu-valkoinen dodge stadistaParkkialueelta, toisaalta, kun ajaa pois, voi vastaan tulla jenkkipick-up. Niin kuin vaikka Raptor. Se on yhtä iso, tai isompi, kaikilta osin: kooltaan, massoiltaan, voimansiirroltaan ja maastokyvyiltään. Raptoria isompaa liikenteeseen soveltuvaa ajopeliä ei juuri ole.

Raptor, niin kuin muukaan jenkki-pick-up, ei kuitenkaan sitten monelta osin muuten sovellu. Eipä sekään sitä paitsi kauan isolta tuntuisi.

Kun olen ajanut kuorma-autoja sekä niiden ja perävaunun yhdistelmiä, minun on vaikea enää tavoittaa tunnetta ison auton ratissa olemisesta. Raptorinkaan penkillä ei ollut samaa norsu posliinikaupassa -vaikutelmaa kuin 25-metrisellä yhdistelmällä pikkutaajaman suojatiekylttien ja reunakivien keskellä.

Tunne isosta autosta on, tai kai oli, vain kerran koettava fiilis. L200 oli ensimmäinen pick-up, jonka penkille istuuduin. Mitsubishin lava-autossa huomasi, että kaikki istumapaikan korkeudesta hallintalaitteisiin ja peileihin on suuripiirteistä. Ei mennyt pitkä aika, kun älkakssatanen alkoi näyttää räppänältä. Löytyi massiivisemmankin näköisiä pick-upeja – lopulta tämä pieneksi käyvä Wildtrak.

isousjuttu-mitsu paku ja sedanMiksi tavoitella tunnetta isosta auton ajamisesta? Miksi auton pitäisi olla muita isompi? Pick-upissa voisi sen sijaan nähdä muuta poikkeavaa, kuten sen, että se soveltuu tavaran kuljettamiseen tiellä ja sen ulkopuolella. Tämän takaavat monta muuta autoa paremmat maastomitat, varma ja toimiva maastoon suunniteltu voimansiirto sekä vankka suuria painoja kestävä rakenne.

Niin Wildtrak alkaa taas suureta parkkialueellakin. Oikeastaan se alkaa erottautua, ja se tekee sen näkymättömästi, sisäisesti. Ohjaamon takana on kuormatila, jossa kulkee niin likaista kuin puhdasta tavaraa. Korin sisässä on sirkeän ja voimakkaan dieselmoottorin pyörittämä voimansiirto, joka pistää liikkumaan yli 6 tonnin kuorman. Ulkoasussa on pulleita muotoja ja korostettua isoutta.

Suuruus ei vaadi aina isoa ulkopuolista kokoa, mutta ei auton tarvitse olla suuri, jotta se olisi erityinen. Ja erityisen auton minä haluan omistaa.

2 vastausta artikkeliin “Ei pick-uppi ole oikeastaan sen isompi auto”

  1. Moi. Löysin sun blogin ja videot juutubesta ja täytyy sanoa että asiallista tekstiä ja mielenkiintoista! Varsinkin tää pickup kirjotus, oon aina tykännyt pikapeista ja maastureista pienestä saakka. Eniten avolavoissa itseä kiehtoo se että ne ovat paljon ns yksilöllisempiä, kun suurimpaan osaan (ainakin vanhoista malleista) hyttiin mahtui vain kaksi ihmistä, ja niissä on kuitenkin tilaa työkaluille ja muille vempaimille esmes taskulamppu- tai vaahtosammutinteline takaseinälle penkkien taakse. Myös niiden offroad- ominaisuudet kiehtoo mua, ja kaikki nippelivehkeet kuten kytkettävät nelivedot tai vinssit on myös tosi jees – ei niitä arkipäivänä tartte mutta… kivoja vempeleitä silti.

    1. Moikka! Kiitos mukavasta kommentista! Pick-upeissa on todellakin sellainen omanlaisensa henki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *