Kohta tehdään kauppaa seuraavasta Rangerista

Suomen Ford on virallisesti julkistanut ennakkoon seuraavan Rangerin. Olen pitänyt selkeästi muuttunutta Rangeria seuraavana mallina eli uutena sukupolvena, mutta voisi se olla vain silkka faceliftikin. Onneksi näissä asioissa se ei ole niin tarkkaa.

Joka tapauksessa Fordin käytäntö tämän mallin julkistuksen kanssa on mielenkiintoinen: firman nettisivuille on avattu Hyötyajoneuvot-valikkoon kohta Tulossa, ja siitä aukeavalla sivulla komeilee tuleva Ranger. Tekstiä on vähän, mutta se antaa tietoa sitäkin tehokkaammin. Samalta sivulta voi ladata myös ennakkoesitteen.

Maahantuoja kertoo tässä vaiheessa autosta kuitenkin varsin rajallisesti, ja osa tiedosta on implisiittistä. Siis suoraan ei sanota jotain, mutta niin voi päätellä. Esimerkiksi sivulla kerrotaan kaistanpitoavustimen tekevän ajamisesta miellyttävämpää, joten uudessa Rangerissa on kaistanpitoavustin.

Eri asia sitten on, onko päättely loogista. Sitä paitsi jättiyhtiö luo pränttitekstissä juridisen oikeuden kumota lupauksensa milloin vain. Olenkin kuumeisesti miettinyt, mikä salajuoni maahantuojan strategiaan on kätketty. Uutena ei voi enää nykyisen sukupolven Rangeria tilata – ja vasta vuoden alustahan alkaen kutkuttavasti Rangeriin pystyi valitsemaan off-road packin.

Ehkäpä rahanhimoiset pukumiehet hämyisessä, sikarin savun täyttämässä huoneessa halusivat suomalaiset ensin ostamaan loput Rangerit tehtaalta, ja nyt he sitten houkuttelevat nämä heti vaihtamaan uuteen malliin. Nyt on kyllä pieni ihminen joutunut salaisen ilkeän koneiston syövereihin!

Minä ainakin olen silti kiinnostunut uudesta Rangerista. Oletettavasti moni asia pysyy ennallaan, ja nettisivu ja esite nostavat esiin uusia ja huippuja juttuja. Alkuvuonna kirjoitin jo muualla maailmassa julkistetun Rangerin varusteista, ja lähinnä arvoitus oli se, mitä varusteita Suomessa saa.

Luultavasti paljon tietoa tipahtaa syyskuun puolivälissä olevien Frankfurtin IIA-messujen jälkeen, mutta nyt jo jotkin varusteet ja ominaisuudet ovat varmoja. Jatkossakin valittavana ovat mallit XL, XLT, Limited ja Wildtrak. Niistä jokaiseen voi valita joko perushytin tai remmihytin, mutta tynkähytti ei kuulu Suomen valikoimaan. Mallit ovat nelivetoisia ja niillä saa vetää kokonaismassaltaan 3 500-kiloista perävaunua.

Keskipaneelin näyttöä voi käyttää koskettamalla tai puhumalla sille englanniksi. Näytön koko on 8 tuumaa. Näytön kautta kuljettaja hallitsee musiikkia, järjestelmään liitettyä puhelinta, navigaattoria sekä ilmastointia.

Rangeriin on lisäksi tullut aika roimasti ajamiseen vaikuttavia järjestelmiä. Kaistavahti tärisyttää ohjauspyörää, jos auto lähestyy kaistamerkintöjä ja suuntavilkku ei ole päällä. Jos auto sitten on jo ajautumassa kaistalta pois, järjestelmä ronskisti menee kääntämään ohjauspyörää palauttaakseen auton oikealle paikalleen. Aktiivinen nopeuslukitsin pitää etäisyyden samana edellä ajavaan ajoneuvoon, ja liikennemerkkitutka pyrkii lukemaan nopeusrajoituksen kylteistä ja näyttämään sen mittaristossa.

2016-ranger-ennakkoesite tekn tiedotYllä on kuva esitteen takana olevista Tekniset tiedot -otsikon alla sijaitsevista taulukoista. Ne on kyllä syytä tuoda kävijöidenkin tarkasteltaviksi. Nimittäin harmaalla taustalla olevista otsikoista voisi ajatella, että niiden alapuolella listatut vaihtoehdot saa kaikkiin malleihin! Silti XL-malli 3,2 litran koneella ja automaattivaihteistolla vaikuttaa nykyisen tarjonnan perusteella mahdottomalta. Mutta enhän minä voi mitenkään osoittaa, että se ei olisi mahdollinen.

Wildtrak täyttää muuten perjantaina 11. päivä syyskuuta tasan vuoden. Sillä on silloin ensimmäinen huoltokin. Silti minä olen – jos sen nyt oikein varovasti ilmaisee – suuntautunut hankkimaan seuraavan sukupolven Wildtrakin. Kävin jo Käyttöautossa kyselemässä hinnastoa, ja sen luultavasti saan lähipäivinä. Mikäli kauppoja aletaan tehdä, tilaus tehtaaseen voisi lähteä syksyllä ja auto saapua Suomen Ateenaan ensi vuoden alussa.2016-ranger-vertailu nykyiseenSuhteeni autooni onkin muuttunut Ranger-faniudeksi tai -uskollisuudeksi. On kuljettava auton kehityksen mukana ja oltava eturivissä ottamassa vastaan uusia käänteitä. Minua polttelee älyttömästi saada Wildtrak modernilla räyheällä keulalla sekä viihdekeskuksella, jossa on iso kosketusnäyttö.

Olen itse asiassa lakannut lähes sairaalloisesti varomasta nykyisen Wildtrakin kulumista enkä enää niin paljon pelkää matkamittarin lukeman suurenemista. Sepä jos mikä sitten taitaakin kertoa siitä, että uusi auto on jo meikäläisen tähtäimessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.