L200 ei houkuttele hinnalla vaan varusteilla

”Loppukaneetiksi voin sanoa olevani äärimmäisen ylpeä tuotteesta”, Jyväskylän Delta Auton myyjä Kimmo Hannula latoo, ja lisää vielä: ”Kehtaa myydä kriittisemmällekin.”

Kriittisyyttähän juttutuokiossamme vähän on. Kysyn Kimmo Hannulalta, miksi auton ostajat ovat valinneet L200:n. Yksi syy on se, että autolla on voitava kuljettaa tavaraa mutta umpipakettiauto ei käy. Se nyt todennäköisesti pätee kaikkiin lava-autoihin. Siis miksi juuri L200?

”Ajettavuus, luotettavuus…”, Hannula listaa. Melkein samat asiat kuulin O.K. Autossa viime joulukuussa, kun hain Hiluxia. Miten juuri uudistunut L200 voi erottautua suosikkipick-up Hiluxista?

Silloin Hannula pyytää minut mukaansa ulos – juuri koeajolta palauttamani Mitsubishi L200:n luo.

Hannulan kehotuksesta hyppään rattiin, lyön nopean nelivedon päälle ja ajan ympyrää ratti ääriasennossa koko ajan. Mitsun pick-upissa on markkinoiden pienin kääntösäde. Voimansiirto ei myöskään ole kuivasta asfaltista moksiskaan, koska Mitsun nelivetoon kuuluu akseleiden välinen tasauspyörästö. Sen vuoksi nopealla nelarilla voi ajaa vaikka valtatiellä kesät ja talvet.

Lisäksi moottori on Kimmo Hannulan sanoin ”erinomainen”: Se on taloudellinen ja siinä on hyvä vääntö pienissä kierroksissa. Myöhemmin L200:een saa hybridimoottorin. Lava-auto ei siis  miellytä vain polttoaineen pihistelijää vaan myös ympäristöystävällisyyttä hakevaa kuljettajaa.

l200koew-ennakkojuttu vetotavan valintakytkinMinäkin ihastelin L200:n pientä kulutusta. Maanteistä ja Tourulan liikennevalopainajaisesta rakentuvan testilenkin jälkeen piti ihan tihrustaa, että näin lukeman 6,6 litraa satasella.

Nämä varusteet eivät kuitenkaan ole ase vain Hiluxia vastaan, eikä Toyotan legendalava-auto edes ole ainoa vastus tiellä myyntilastojen huipulle. L200:n edellä ovat muun muassa Hilux, Ranger ja Amarok.

Ostajista suurin osa on yrityksiä, maatalousyrittäjiä ja muita ammattikäyttäjiä, mutta kyllä pick-upeja tavan ihmisillekin menee – joskin ei juurikaan eteläisessä Suomessa. Nykyisin lava-auto otetaan yhä useammin harrasteautoksi. Halutaan auto veneen vetäjäksi tai kulkineeksi metsälle. Autossa pitää olla kykyä vetää painavaa kärryä ja kulkea hankalassa maastossa.

Automaattivaihteiston kannattajaksi kääntyneenä ihmettelen sitä, että L200:n perusmalliin ei pysty valitsemaan automaattivaihteistoa. Vain remmihytilliseen eli Double Cab -malliin automaatin saa. Se on Hannulan mukaan valmistajan linja, joka koskee koko Eurooppaa.

Syy on myyntimäärissä: remmihytit ovat suosittuja muualla paitsi Pohjoismaissa, ja sen verran pienen kysynnän vuoksi ei ruveta tekemään poikkeuksia.

Tosin Suomessa myytiin tiettynä aikana 65 prosenttia perushytillisiä L200:ia ja 35 prosenttia remmihytillisiä. ”Näen, että vuoden päästä tilanne on toinen”, Hannula sanoo. Tuskin moni kuitenkaan takapenkkejä valitsee, koska vero nostaisi hintaa paljon – tosin L200:n tapauksessa ei kuitenkaan tajuttoman paljon: Esimerkiksi Magnum Instyle -mallissa ero on ”vain” noin 9 000 euroa. Eräässä Amarok Canyonissa lisähintaa tulee noin 14 500 euroa.

l200koew-ennakkojuttu abcn pihassaKaikkihan eivät valitse autoa hinnan perusteella, mutta niin moni kuitenkin, että pdf:ien taulukoihin kannattaa saada mahdollisimman pieniä lukuja – tai sitten mahdollisimman laaja hintaan sisältyvien varusteiden luettelo.

L200:n iso etu on se, että samaan hintaan tai vähän kalliimmalla saa kattavasti vakiovarusteita. Siis muut pick-upit tulevat kalliimmiksi, kun oikeastaan aika tavanomaisia varusteita alkaa rastia tilauslomakkeeseen.

Mutta kuka arvostaa eniten hintaa, kuka sitten vaikkapa ulkoasua, mainetta tai tekniikkaa. Jokainen valitsee pick-upin mieltymystensä mukaan. ”Yhdelle maistuu suklaajätski, toiselle vanilja, kolmannelle mansikka”, kuten Kimmo Hannula asian ilmaisee.

KoeWETO L200:sta ilmestyy loppuvuoden aikana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.