Wildtrak täytti vuoden eikä lähtenyt käyntiin

Vuoden täyttyminen tiesi myös ensimmäistä määräaikaishuoltoa. Wildtrak melkein siirtyi Käyttöautolle hinausauton kyydissä. Falckin kaveri tuli parkkialueelle valmiina tarvittaessa kiskaisemaan pick-upin lavetille, mutta päätimme vielä kokeilla apuvirtaa. Aiemmin kaverin Toyotasta apuvirran antaminen ei välttämättä ollut ollut niin toimiva keino kuin virran syöttäminen ammattimaisin välinein kuorma-autosta. Lähtihän Wildtrak sitten käyntiin.

Sain Wildtrakin juurikin 11. syyskuuta vuonna 2014. Perjantaille osuvat yksivuotissynttärit tiesivät siis käyntiä huoltolassa, sillä huoltoväli on joko 30 000 kilometriä tai 1 vuosi. Kun tuskasta itkien kurkistin matkamittariin, Wildtrakin kuluneisuusindikaattoriksi osoittautui noin 15 000 kilometriä. No, ei se niin paha ollut.

Isuzun koeajon vuoksi Wisentti oli seisonut reilu kolme vuorokautta parkissa. Kun torstaiaamuna töihin lähtiessäni napautin kaukosäädintä, valot eivät välähtäneet tuttuun tapaan. Virtalukossa avaimen kääntämisestä ei tapahtunut mitään. Lähdin duuniin fillarilla.

Kun iltapäivällä kytkimme Tojotan akusta kaapelit, virta-avaimen käynnistysasennossa kuului konehuoneesta pelkkää naksutusta. Siinä vaiheessa päättelin, että vika on jossain muussa kuin akussa. Olin väärässä – hinuristakin jouduimme kuitenkin antamaan virtaa reilun 10 minuuttia ennen kuin auto nirhahti käyntiin. Akku oli ollut täysin tyhjä.

Minulla ei varmasti ollut jäänyt mitään virtaa kuluttavaa laitetta päälle tai esimerkiksi pistorasiaan kytkettynä. Olikohan akku sitten rikki tai vuotiko jostakin virtaa?

Akku tarkastettiin pyynnöstäni huollossa ja sen todettiin olevan kunnossa. Samoin laturi. Huoltoneuvoja sanoikin, että auton ollessa pidempään käyttämättömänä voi 60 ampeeritunnin vakioakku tyhjetä. Deal with it. Mutta hintaan noin 140 euroa voidaan kyllä laittaa 80 ampeeritunnin akku.

Jos oletetaan, että akku olisi tyhjentynyt tasan kolmessa vuorokaudessa, olisi virtaa kulunut noin 0,8 ampeeria tunnissa. Ihan hyvin jokin tällaisen nykyaikaisen auton järjestelmän anturi tai merkkivalo voisi sen verran kuluttaa. Eipä parane kovin monta päivää seisottaa Rangeria.

Muuten huollossa vaihdettin moottorin öljy sekä öljynsuodatin ja tarkastettiin ajoneuvo. Pyysin, ja vaivattomasti sainkin, listan tarkastuksen kohteista. Wildtrakiin ei ollut tullut vaurioita maastossa ajamisenkaan vuoksi. Toisaalta itsekin tarkkailen autoa möyrinnän jälkeen enkä ollut näkyviä vaurioita huomannut.

Hyvin laiskasti olin valinnut huoltopaikaksi Käyttöauton eli merkkiliikkeen ja vieläpä sen, mistä Rangerin ostinkin. Tulin siis höynäytetyksi ja maksoin turhaan satoja euroja, kun pikkupajassa olisin saanut hei varmaan kympillä eikä takuukaan olis menny. Halusin kuitenkin ajan varaamisen olevan vaivatonta ja huollon olevan lähellä työpaikkaa.

Huolto maksoikin hitusen päälle 300 euroa, ja työn osuus siitä oli puolet. Itse asiassa paketin hinta oli aluksi lähemmäs 400 euroa, mutta kun laskun maksettuani kysyin vielä selvyyttä huoltoväleihin, huoltoneuvoja huomasi veloittaneensa toisesta määräaikaishuollosta. Tämä oli ensimmäinen. Mietin vain, miten 75 euroa olisi jäänyt Käyttöauton arkkuun ikuisiksi ajoiksi, jos olisin vain napannut kuitin ja astellut auton luokse.

Käväisin myös automyynnin puolella, koska edellisenä päivänä Ford oli laittanut nettiin uuden Rangerin hinnaston. Olen vakavissani siis päivittämässä Wisentin vuoden 2016 malliin. Suositushinnat ovat suunnilleen samat kuin nykyisen ikäpolven autoissa viime syksynä, mutta lisää tonneja maahantuoja sitten lähteekin kahmimaan lisävarusteilla. Esimerkiksi hehkutetut kaista-avustin ja edessä oleva tutka ovatkin lähes tuhannen euron arvoisia ruutuun laitettavia rasteja jopa Wildtrak-mallissa.

Jätin ainakin toistaiseksi varoitusjärjestelmät pois, sillä en oikeastaan kaipaa piipityksiä ja voluumin hiljennyksiä. Pistin pakettiin vetokoukun, Off-Road Packin sekä metallivärin. Myyjä jäi kollegansa kanssa laskemaan tarjousta ja minä käväisen lauantaina kuulemassa ehdotuksen välirahasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.