L200 Instyle: viisi nahkaistuinta ja muita herkkuja suhteellisen halvalla

Varustelluin Mitsubishin L200-malli oli tänään koeajettavissa Jyväskylässä, sillä Mitsubishin nelivetoisten autojen kiertue pysähtyi Logistisessa Pisteessä. Poikkesin Delta Autolle lyhyelle mutta napakalle koeajolle.

Kyseessä oli Magnum-malli, jossa oli Instyle-varustelu ja remmihytti. Se siis erosi huomattavasti syksyllä testaamastani perushytillisestä L200 Magnumista.

l200instyle-auto laidassa auringossa

Loppuviimeinhän olin hieman pettynyt syksyllä ajamaani uuteen L200:een. Tämän päivän mallin varustelu sen sijaan jätti oikein hyvän maun. Tällaisen L200:n voisin jo vaikka valita pick-upikseni. On niillä herkuilla vaan niin iso vaikutus.

Ikävä kyllä osan herkuista saa vain Instyle-varustelussa, ja sen taas saa vain remmihytilliseen L200:een. Mutta viisipaikkaisenakin kaikkein varustelluin, eli Instyle-varusteltu, Mitsun pick-uppi maksaa vain 51 450 egeä. Hinta on vähän siinä mielessä, että esimerkiksi varustelluin Amarok maksaa viisipaikkaisena 65 188,22 euroa ja Ranger 67 634,73 euroa. Noista vielä puuttuvat maksulliset lisävarusteet.

l200instyle-etupenkit

Takapenkit kuitenkin tekevät pick-upista käytännössä työjuhdaksi kykenevän, maastossa pärjäävän henkilöauton. Siinä siis kulkee laillisesti sekä miellyttävästi neljä ihmistä kuskin lisäksi. Lieneisi selvää, kenen kyydillä lähdettäisiin kaupungille jatkoille.

Takapenkkeihin en ole enää D-MAXin jälkeen suhtautunut lainkaan kielteisesti – mitä nyt verottajapirulaisen vuoksi niitä olen joutunut silti kaihtamaan. L200 Instyle tarjoaisi kuitenkin muutoksen.

Ja millaisen muutoksen tarjoaisikaan: penkeissä on kauttaaltaan hiukkasen pehmeä nahkaverhoilu, ja etuistuimet todella miellyttävästi kietoutuvat vartalon sivuille. Auton kuningaspaikalla istuva pystyy kaiken lisäksi muuttamaan sähköisesti niin penkin kallistusta, etäisyyttä kuin selkänojaa.

l200instyle-käynnistysnappi ja muita

Ajovalot ovat kuin päivänvaloa kerättynä umpioihin, eli kauniin kirkkaat Xenonit, ja päiväajovaloissa on led-polttimot. Ovet avataan kaukosäätimestä, jolloin sivupeilit taittuvat auki, ja sen jälkeen kaukosäädin laitetaan yhteen lukuisista säilytyslokeroista. Auto nimittäin startataan nappia painamalla.

Kännykkä liitetään Bluetoothilla viihdekeskukseen, jossa on perusmallia paljon selkeämpi näyttö. Musa laitetaan toistumaan kuuden kaiuttimen kautta, mutta aluksi sen verran hiljaisella volalla, että kuulee 2,5-litraisen moottorin 181 hevosen hyrinän.

Ja hevosia ohjastetaan automaattivaihteiston välityksellä määräten pienempää ja isompaa pykälää ratin takana olevista lärpyköistä. Siis oikeasti rattivaihteet pick-upissa ovat jotain täysin mullistuksellista, ja ihanaa. Oikean käden uusi paikka on ratissa!

l200instyle-ratti ja mittaristo

L200 Magnum Instyle rullaa mainiosti, eikä Ranger Wildtrakin tapaan hävitä momun yhteyttä, ja kulutus painuu 25 asteen pakkasestakin huolimatta maantiehen painottuneella lenkilläni jopa päälle 9 litraan satasella. Ottaa vaikka ainetta janoavan Wildtrakin; se vie jotain 10:n ja 13:n väliltä.

Instyle-varusteltua Mitsubishi L200:ta ajoin tosiaan tosi innoissani. Aivan mahtava pick-up – ainakin kaupunkiin. Nimittäin pohjahan on sama, eikä se ollut maastoon täysin valmis. Mutta koska pick-upinkin omistaminen on tätä nykyä vähän maastoa ja runsaasti kaikkea muuta, niin tällaisen yksilön kohdalla ehkä antaisin sen olla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.