Tällaisena uusi Navara saapuu Suomeen aivan kohta

Samoihin aikoihin kun Ford on julkistanut uuden Rangerinsa viralliset tiedot, on Nissan pistänyt nettiin hinnaston sekä tekniset tiedot seuraavan sukupolven Navarastaan. Tiedot ovat yhdessä pdf-filussa täällä, mutta saat paljon samaa tietoa jouhevammin tältä sivulta.

Kävin jo sopimassa koeajamisesta menestyksekkäästä jyväskyläläisestä Autopalesta, jossa minut blogaajana otettiin vastaan todella myönteisesti ja avoimesti. Auto olisi saatavilla muutamien viikkojen päästä. Odotan Ranger-kuumotuksestani huolimatta uuden Navaran kokemista suuresti.

navara16specsit-takapään erillisjousitus

Isoin muutos uudessa Navarassa edelliseen sukupolveen – sekä ylipäätään pick up -markkinoilla hyvinkin ennenäkemätön ominaisuus – on taka-akselin erillisjousitus. Tähän mennessähän vain pick-upien etupää on ollut erillisjousitettu, ja takana on ollut yhtenäinen, eli jäykkä, akseli. Muutoksen vaikutuksesta lava-autoiluun kirjoitin juuri, eikä tosiaan ratkaisu ole esimerkiksi heikentänyt Navaran kantavuutta.

Ulko-asukin on muskeloitunut sekä muuttunut linjakkaammaksi, ja värivaihtoehdoksi on tullut upea kultaa muistuttava Savannah Yellow. Sehän on heti yhtä erottuva kuin Wildtrak-oranssi. Olen myös erittäin kiinnostunut istuutumaan Nissanin pick-upin penkeille, sillä kuvissa ne näyttävät mainioilta. Ottavatko ne otteeseensa, kun kuitenkin harvan lava-auton penkki ottaa?

Nissan on muuttanut Navara-mallien nimitykset. Kirjainparien tilalle on tullut nykyaikaisen teknisiltä kuulostavat Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Ylipäätään pick-upilla on lisänimitys NP300 vissiinkin erottamassa mallia edeltäjästään. Minä silti en käytä sitä tällä sivustolla.

Visia Acenta N-Connecta Tekna
Perushytti Remmihytti Perushytti Remmihytti Perushytti Remmihytti Remmihytti
Hinta(1 32 118 € 41 477 € 33 739 € 43 037 € 36 659 € 46 298 € 49 733 €
Moottorin
koko ja teho
2,3 l
160 hv
2,3 l
160 hv
2,3 l
160 hv
2,3 l
160 hv
2,3 l
160 hv
2,3 l
160 hv
190 hv
2,3 l
190 hv
Vaihteisto Manuaali Manuaali Manuaali Manuaali
Automaatti
Manuaali Manuaali
Automaatti
Manuaali
Automaatti
1) Halvimman mallin hinta. Hinta sisältää maahantuojan arvioiman autoveron.

Automaattivaihteiston saa vain remmihytillisiin malleihin, ja saman tempun on tehnyt Mitsubishi L200:n kanssa. Mikäli olisinkin Navarasta kiinnostunut, automaatin rajaaminen remmihytteihin on ongelma.

Navaran moottori on aina 2,3-litrainen, kun edellisessä sukupolvessa oli saatavana 2,5-litrainen tai 3,0-litrainen moottori. Silti perusmoottori tarjoaa tehoa 160 hevosvoimaa ja vääntöä 403 newtonmetriä. Tarjolla on myös kaksi turboa sisältävä, 190 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä tuottava moottori, mutta sen saa vain remmihytilliseen malliin. Tämä remmihytteihin satsaaminen on kumma ilmiö!

navara16specsit-istuimet

Valmistajan lupaamat kulutuslukemat ovat pienentyneet huomattavasti. Yhdistetty kulutus on pienentynyt noin kaksi ja kaupunkiajon kulutus noin kolme litraa satasella. Maantieajon kulutus taasen on kutistunut kutakuinkin yhden litran sadalla kilometrillä.

Kaikki Navarat ovat valinnaisesti nelivetoisia, ja vetotavan voi täysin odotetusti vaihtaa kesken ajonkin. Kaikkiin malleihin tulee vakiovarusteena sekä tasauspyörästön luistonrajoitin että lukko. Jälkimmäinen on taka-akselissa. Myös mäkilähtöavustin sekä alamäkihidastin ovat vakiovarusteita jok’ikisessä Navarassa.

Liukasjärjestelmään kuuluu hyvin tyypillisesti koko kolmikko, eli ABS-jarrut, luistonesto sekä ajonvakautin. Remmihytillisiin Navaroihin saa myös järjestelmän, joka jarruttaa autoa sen ollessa lähellä törmätä edellä ajavaan. Järjestelmä ei välttämättä pysäytä vauhtia kokonaan, vaan lähinnä pakottaa kuljettajan havahtumaan törmäyksen vaaraan. Järjestelmän tarkasta toiminnasta varmuus tullee myöhemmin.

Ihan perusmalli Visia on varsin kattavasti varusteltu eikä se näytä lainkaan huonolta, vaikka peilit ja ovenkahvat eivät ole kromatut. Makeita herkkuja silti saa tosiaan vain kärkipäässä eli N-Connectassa ja Teknassa: on värillistä kosketusnäyttöä, peruutuskameraa, Around View Monitoria, automaattisesti himmentyvää taustapeiliä, automaattista ilmastointia ja tummennettua lasia… Hetkinen, oliko tämä jonkun gangsta rapperin auto?

Takapään jousituksen muuttumisen vuoksi kantavuudet eivät tosiaan ole heikentyneet. Ne ovat itse asiassa parantuneet edellisestä sukupolvesta.

Massalukeman alla on ilmoitettu muutos edellisen sukupolven vastaavan mallin massaan. Koska sukupolvien mallit eivät ole täysin vertailtavissa, kantavuuksia koskevat muutokset ovat suurpiirteisiä.

Perushytti Remmihytti
160 hv:n moottori 190 hv:n moottori
Manuaali Automaatti
Kantavuus 921–940 kg
+ 181–200 kg
918–942 kg
+ 265–312 kg
885–906 kg
909–930 kg
+ 124–145 kg
Jarrullisen perä-
vaunun massa
3 500 kg
+ 500 kg
3 500 kg
+ 500 kg
3 500 kg
+ 500 kg
3 500 kg
+ 500 kg

Kannattaa myös vilkaista Navaran maksullisten lisävarusteiden luetteloa virallisesta pdf-tiedostosta sivulta 9. Tarjolla on muun muassa telinettä pyörälle, älypuhelimelle ja suksille sekä niin alumiinista kuin muovista lavasuojusta ja -katetta. Valikoima näyttää harrastavan ihmisen maastokykyiselle autolle tarkoitetulta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.