Raptor on entistä räyheämpi, ja sen saa Suomeenkin

Vaikka Amerikka olisikin yhtään kiinnostunut siirtymään lähtökohtaisesti järkevämpään pick-upin moottoriin eli dieselmoottoriin, Ford Raptorin 2017-vuoden kaltainen malli palauttaa varmasti maan takaisin bensakoneiden pariin.

Onhan moottorin tilavuus kutistunut melkein puoleen ja siten kulutus pienentynyt! Silti tehot ja vääntö – sekä väännön suuruus tietyillä alemmilla kierroksilla – ovat nousseet jo ennestään messevistä lukemista. Vanhan uskomuksen mukaanhan bensa on kiihdytyskone, ja Raptorilla juuri haetaan pick-upille mieletöntä nollasta sataan -lukemaa. Joten se siitä hyötymoottorista!

F-150:n erityismallin virallinen nimikin on kutistunut ytimekkääksi. Enää ei tarvitse kangerrella F-kirjaimen, väliviivan ja numeroiden kanssa. Edes äsveeteetä ei ole pakko lisätä väliin. You can simply call it Ford Raptor.

Ja olisikin älyttömän kiva voida kutsua omaa autoa Raptoriksi, siis Raptor-ulkoasupaketin lisäämisen sijaan ihan oikeaksi Raptoriksi. Uusi Wildtrak on upea auto ja vähän vastaavanlainen lava-auto meille Euroopan asukkaille, mutta en voi mitään sille, että Ford Raptor luo minussa himoja.

Se luo niitä edeltäjää paljon enemmän eritoten siksi, että ulkoasu on niin kiihottavan ärjyn näköinen. Todellinen kuningas muotoilussa ovat yksinkertaisesti tylyt ajovalot todella jyhkeän päätyrakenteen sivuilla. Ehkä Suomessa Ford Raptor voisi olla nimeltään Ford Räyhä.

Raptorin saaminen tänne pohjoisen perukoille ei ole mahdotonta. Käydessäni kesällä 2014 laukaalaisessa IS Automotivessa yrittäjä kertoi tuovansa uuttakin Raptoria Suomeen. Hinnoista ei ollut tietenkään mitään puhetta. Amerikassa varustellun Raptorin hinnaksi on arvioitu 60 000 dollaria eli tämän hetken kurssilla reilut 53 500 euroa. Se on toki hyvin tyypillinen pick-upin hinta, kun sen noin sellaisenaan konvertoi. Kuitenkin edellistäkin Raptoria IS Automotive myi 80 000 eurolla.

2017 Ford F-150 RaptorDetroitin messuilla kuvatussa The Fast Lane Truckin videossa Fordin pääinsinööri kertoo uusista Raptorin ominaisuuksista. Klipissä esiin tulee se, että Ford Raptor on parempi käsitellä off-roadissa varsinkin isoissa nopeuksissa. FOXin iskarit ovat entistä isommat ja paremmat. Runko on metalliseosta, jossa suurin osa on alumiinia. Massa onkin pudonnut lähes 227 kiloa.

Kiihtyvyyden paranemisesta pääinsinööri ei kylläkään maininnut, mutta fysiikan lakien mukaisesti massan pienentyessä kiihtyvyys kasvaa – kunhan vain voima on vähintään sama. Edellinen malli näyttäisi kiihtyvän 5,94 sekunnissa, ja uudessa Raptorissa voima ilmeisesti vain kasvaa, joten uutukaisen kiihtyvyys voi olla varsin jännittävä.

Voimansiirto on suorastaan myllätty ja on enemmän casual. Se yhdistää parhaat ominaisuudet on-demand AWD:stä sekä mechanically-locking 4WD:stä… Ehkä minun pitäisi kirjoittaa koko artikkeli englanniksi, jotta en vain vääristäisi markkinointitermejä.

Mutta mikäli Ford puhuu asioista niiden suhtkoht virallisilla nimillä, on Raptorissa pidon mukaan voiman kulkua säätävä järjestelmä, joka kuitenkin lukittuu, tai on lukittavissa, mekaanisesti. Tästä saamme varmasti tarkempaa tietoa myöhemmin.

Joka tapauksessa pääinsinöörin mukaan Raptorissa on seitsemään erilaiseen olosuhteeseen valittavissa oleva ohjelma, jossa tietokoneen algoritmit määrittelevät olosuhteisiin parhaat asetukset muun muassa uutta jakolaatikkoa kontrolloimalla. Huhhuh, älkää kysykö, miten paljon Ford Raptorissa on siis jäljellä perinteistä pick-upia.

Uudistukset eivät kuitenkaan tähän lopu, vaikka ehkä muuttuvat merkitykseltään pienemmiksi. Itse olen kuitenkin liekeissä rattivaihteista, jotka L200 osoitti mahtaviksi. Penkit ovat vartaloa tukevat, joskin aika kolkon näköiset, aux-kytkimiä on enemmän ja ne ovat katossa, ja näitä accompanoivat edellisessäkin mallissa olleet herkut. Nehän ovat so damn massiiviset.

Yhdysvalloissa auton odotetaan olevan saatavilla ensi syksynä. Eiköhän aleta säästämään rahaa tätä autoa varten, joka niin on more of a beast?

Kuvat ovat osoitteesta media.ford.com.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *