Sama kuin tasauspyörästön lukkoa ei olisikaan

Navaralle ei ollut mikään ongelma edetä lumisella mutta auratulla metsätiellä, ja halusin pick-upin näyttävän todellisen voimakkuutensa. Sivutietä ei ollutkaan aurattu – siinä oli 20 senttiä kevättalven kovakuorista lunta.

Kytkin hitaan nelivedon, painoin tasauspyörästön lukon kytkevää nappia ja käskytin kaasupolkimella Navaraa lumeen. Auto mylisi eteenpäin aluksi täysin pysäyttämättömästi.

tasp-lukko-navara pimeällä tiellä

Mutta parin kymmenen metrin matkan jälkeen lumi vei voiton. Se pöllysi sutivista pyöristä todella ilkikurisen oloisesti. Minun oli tultava ulos autosta ja alettava lapioida höttölunta ajourista.

Koeajosta lähtien olen miettinyt, oliko lukosta suurta apua. Toisin sanoen olisiko Navara mennyt yhtä pitkälle ilman lukkoakin? Onhan pehmeä lumi, samoin kuin vaikkapa muta, kova vastus, jolle pärjää lähinnä ketjut.

Ajatusta on helppo tukea tasauspyörästön ja sen lukon toiminnalla. Kun akselin tasauspyörästön lukitsee, akselista tulee yhtenäinen. Siten voimaa tulee akseliin enemmän kuin sutiva pyörä tarvitsee, pitävällä pinnalla oleva pyörän vaatima määrä, ja auto voi edetä.

Navaran tasauspyörästön lukko on takana niin kuin kaikissa eurooppalaisissa pick-upeissa. Kun lukon aktivoi, Navara liikkuu, mikäli etuakselin molemmat pyörät tai taka-akselin kumpi tahansa pyörä on pitävällä pinnalla.

tasp-lukko-navaran kytkimet

Hangessa ongelma nimenomaan on se, että pitävää pintaa ei välttämättä ole sen koommin minkään pyörän alla.

Ajetaanko lava-autoilla edes sellaisissa paikoissa, joissa ei pärjäisi pelkällä nelivedolla? Siinähän riittää että jommankumman akselin molemmat pyörät ovat pitävällä pinnalla. Itse asiassa koska nykyään esimerkiksi tasauspyörästön luistonrajoittimet ovat melko yleisiä, menevät pick-upit vaikka juuri näin optimaalista tilannetta ei olisi. Saati sitten kun nykyään autoissa on luistoa rajoittavat järjestelmät.

Toki luultavasti lukittu akseli menee paremmin kuin lukitsematon silloin, kun kummankaan pyörän alla ei ole hyvä pito muttei täysin toivotonkaan. Esimerkiksi jonkin metsäpolun jyrkässä ylämäessä voi sen verran pilkottaa lumen seassa maata, että juurikin lukko takaa eteenpäin pääsemisen.

Osaan EU-pick-upeista ei saa enää lukkoa, mutta osassa se on vakiovaruste jopa kaikissa malleissa. Lukkoa tarjoamalla valmistaja voi alleviivata kykyä ajaa vaikeissa olosuhteissa. Ehkä ostajat ajattelevat – tai valmistajat haluavat heidän ajattelevan – että pitäähän lukkoa olla, jos meinaa kurvata tien ulkopuolelle.

Todellisuudessa esimerkiksi kesäisessä metsässä ei kävisi mielessäkään kytkeä lukkoa kankeuttamaan muutenkin kankeaa menoa.

Otin Wildtrakiin lukon maksamalla vajaan tonnin Off-Road Packistä. Halusin lukon kuitenkin ensisijaisesti nimenomaan tutkiakseni pitkässä ajassa, kuinka tarpeellinen lukko on. Tällä hetkellä kytken tien ulkopuolella lukon aina silloin, kun auton eteneminen on kaikin keinoin taattava eikä lukosta ole haittaa.

Käytännössä siis varsin harvoin.

2 vastausta artikkeliin “Sama kuin tasauspyörästön lukkoa ei olisikaan”

  1. Nus nus Eikös tämä ole vähän väärin sanottu : ” Tällöin sutiva pyörä ei vie kaikkea akselin pyöriin menevää voimaa” Se sutiva pyörä ei vie mitään voimaa.   Avoin tasauspyörästö voi vain välittää sen verran vääntöä molemmille renkaille mitä heikommalla pidolla oleva rengas ”pitää”. Tosiaan onhan tuo juttu teidän tasauspyörästö artikkelissa oikein.

    Oikeaa lukkoa puolustaa se että sillä oikeasti pääsee ajamaan kauan lumipöperikössä toisin kuin sähköisellä. Sillä sähkösellä keinotekoisella lukolla pääsee lumessa sen 500m jolloin elektroniikka lyö pelit seis ylikuumentumisen takia. ”Sähköinen lukko” jarruttaa vain sitä vapaasti pyörivää pyörää ja tekee avoimelle tasauspyörästölle keinotekoista kuormaa, että sitä vääntöä menisi myös toiselle renkaalle. Toisin sanoen konetehoa ajetaan suoraan jarruihin lämmöksi.

    1. Joo, oikeassa olet: voimaa tulee akseliin heikommin pitävän pyörän vaatima määrä. Olin muotoillun lauseen väärin.

      Tarkoitatko sähköisellä lukolla luistonestoa ja vastaavia nimenomaan pyöriä jarruttavia järjestelmiä? Ne ovat kaikissa uusissa pick-upeissa. Joissakin pick-upeista on kuitenkin myös tasauspyörästön lukko, ja niiden on oltava mekaanisia, koska tietääkseni sähköistä tasauspyörästön lukkoa ei ole. Niiden kytkentä tosin on nykyisin sähköinen. (Tällöin myös raja sen välillä, pitääkö osaa sähköisenä vai mekaanisena, on varsin häilyvä.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *