KoeWEDOT muuttuvat, koska fiiliksiä ei voi lokeroida

4WETOA-saitille olen kirjoittanut KoeWEDON kaikista nykyaikaisista eurooppalaisista lava-autoista. Seuraavaksi on vuorossa Amarok, ja haenkin sen ajettavakseni jo huomenna. Juttu Amarokista tulee kuitenkin olemaan ensimmäisen ihan toisenlainen KoeWETO.

uusikoew-raptoria-ajaessa-hymyilyttaa

Tähän mennessä olen jakanut KoeWEDOT 6–7 osioon, joista yksi käsittelee moottoria, toinen lavaa, kolmas mittoja ja niin edelleen. Viimeisimpiä artikkeleita kirjoittaessani olen kuitenkin huomannut, miten hankala jaottelu on: toisista aiheista on mielekästä kirjoittaa, toisista vain pitää väkisin keksiä sanottavaa.

Esimerkiksi jokaisella lava-autolla on omanlainen ulkoasu. Voin kirjoittaa hyvinkin paljon sitä koskevista näkemyksistäni. Sen sijaan autojen mitat ovat niin samanlaisia, että minun on kymmenennen auton jälkeen turha sanoa mitään. Yleisestihän lava-auton ostajan kannattaa tiedostaa, että auto on iso.

uusikoew-navara-pullistelee-mina-habaa

Blogissani olen aina korostanut kokemuksellisuutta. Kirjoitan hyvin subjektiivisesti, ja peilaan runsaasti kutakin autoa aikaisempiin kokemuksiini sen sijaan, että yrittäisin jokaista autoa arvottaa jotenkin tieteellisen tarkoin mittauksin. Kulkineitten pilkkominen samoihin kokonaisuuksiin on silti ollut jo lähempänä arvottamista – varsinaista autojen taulukoimista vertailtavaksi.

Loppupeleissä väittäisin, että minkä tahansa uudenaikaisen lava-auton hankkiessa saa keskimääräiseen lava-auton tarkoitukseen sopivan pelin. Kellään auton käyttö ei kaadu siihen, että perävaunun massaa on 200 kiloa vähemmän kuin toisessa tai pitkät valot valaisevat 5 astetta kapeammalta alalta.

Autoa valitessa sen sijaan pystyy vastaamaan omiin mieltymyksiin varsinkin ulkoasun osalta. Voi valita juuri omanlaisen pelin ja kertoa sillä muulle maailmalle jotain. Wildtrak vastaa minun mieltymyksiini täydellisesti, ja paljolti vertaan siihen muita autoja.

uusikoew-wildtrakin-avitus-oksilla

Jatkossa KoeWETO-artikkelit jakautuvat vain neljään osaan. Jätän siis kuitenkin edes neljä lohkoa, jotta teksteihin olisi vähän helpompi kiireisenä tarrautua. Muutoin KoeWEDOT ovat yhä enemmän eheitä, syvällisiä tekstejä kuin kaavamaisia, luettelevia arvosteluja.

Ulkoasu merkitsee autossa minulle suhteellisesti eniten. Näinpä kaikki artikkelit alkavat sen käsittelemisellä. Sitten vuorossa on johdonmukaisesti sisäasu: miltä sisällä näyttää, millä kaikella autoa hallitaan ja millaiset penkit ovat. Penkeissähän haen tunnetta otteeseen ottamisesta.

Kolmas osio käsittelee auton ajamista. Siihen kuuluu niin moottori, vaihteisto, auton käsitteleminen, näkymä peileistä ja peruutuskameran hyödyllisyys. Toinen lava-auton pointeista on maastokyky, ja havaintoni siitäkin kerron tässä osiossa. Tehtaalla varustellun pick-upin offipuoli ei kuitenkaan ansaitse erillistä osiota.

Toinen olennaisuus pick-upissa on tavaran kuljetus, joten neljännessä osiossa paneudun siihen. Mitkä ovat lavan mitat ja millaiset ovat kiinnityspisteet? Kuinka paljon kuorma saa painaa ja kuinka paljon kärry? Saanko kynän ja kahvikupin auton sisällä johonkin?

Aivan, sisätilat kuljetusosiossa. Aiheet eivät välttämättä osu osioihin täydellisesti. Esimerkiksi polttoaineen kulutuksen voisin kuvitella välillä löytyvän ajamista ja välillä kuljetusta käsittelevästä osiosta. Alustan käyttäytymisestäkin voisin kertoa yhtä lailla tavaran kuskausta kuin ajamista käsitellessäni.

uusikoew-kavelen-hiluxin-rinnalla

Ylipäätään yritän olla liikaa lokeroimatta kirjoittamista. Eihän lava-autoiluakaan oikein voi jäsennellä täsmällisesti: milloin oma auto näyttää pirun hyvältä ja milloin vain autolta, milloin tekee mieli ajella pikkuteitä ja milloin suorinta reittiä ja milloin lavan pituus merkitsee enemmän kuin penkit takana.

Tekstit ovat enemmän raportteja fiiliksistä uuden auton ratissa. Ne ovat kertomuksia seikkailuista, joilla olen ollut koeajojen aikana. KoeWEDOISTA voi poimia yksittäisiä faktoja sieltä täältä, mutta se, millainen auto minusta on, selviää parhaiten lukemalla teksti kokonaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.