Mikä pick-up?

4WETOA-sivustolla kerron pick-upin eli lava-auton omistamisesta. Useimmilla kävijöillä on varmasti käsitys lava-autosta: se on maastoauton tyylinen tavaran kuljettamiseen suunnattu auto, jonka ohjaamo katkeaa keskeltä ja muuttuukin lavaksi. Lavaa reunustaa kolmen–neljänkymmenen senttimetrin korkuiset laidat, ja takalaita on avattavissa.

Se ei kuitenkaan kerro kaikkea pick-upeista ja niiden käyttämisestä. Blogi on täynnä niitä tarkemmin käsitteleviä kirjoituksia, ja tällä sivulla on vain pikainen johdatus lava-autoihin. Heti ensimmäiseksi voit vaikka lukea kuorman sijoittamisesta ja sitomisesta sekä alv:n vähentämisestä ja ammattipätevyydestä.

Nimiä on monia

Käytän sivustolla nimityksiä lava-auto ja pick-up ja katson, että ne tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa. Pick-up toki on arkisempi ilmaisu, kun taas lava-auto käy myös virallisissa yhteyksissä. Pick-up-sanahan tulee englannin kielestä. Joissakin englantia puhuvissa maissa tosin pick-up-sanaa käytetään eri tavalla kuin suomen kielessä.

Toisinaan lava-autosta käytetään avolava-sanaa, ja onhan sana lyhyehkö ja melkein näppärä. Se ei ole silti täysin harmiton: minkälainen lava sitten on, jos ei avoin? Voihan pick-upinkin lavalle peitteen laittaa – mutta jos näin asiaa ajatellaan, ei avolava-sana sitten voisi tarkoittaa muuta kuin lava-autoa ilman lavan peitettä. Sitä paitsi sanahan viittaa aika pitkälti vain auton lavaan, eikä koko autoon.

Varsinkin virallisissa yhteyksissä voi törmätä kammottavaan avopakettiauto-sanaan. Sana perustunee siihen, että koska ainakin lainsäädännöllisesti lava-auto on pakettiauto, täytyy se erottaa umpinaisesta pakettiautosta. Pick-upin kutsuminen avopakettiautoksi on kuitenkin yhtä mielikuvituksetonta kuin kutsuisi viinaa alkoholivedeksi tai ruisleipää ruistaikinatuotteeksi.

Lava-auto on pakettiauto

Pick-upit todellakin ovat pakettiautoja. Lainlaatija on antanut kaikille ajoneuvoille tunnukset, jotta virallisissa yhteyksissä voitaisiin tiettyyn kulkupeliin yksiselitteisesti viitata. Pick-upin tunnus on lähtökohtaisesti N1G, ja se on N1-luokan alaluokka. N1:een vastaavasti kuuluvat pakettiautot. Ylipäätään N-luokka koostuu tavaran kuljettamiseen suunnatuista ajoneuvoista, ja siihen kuuluvat myös kuorma-autot.

Näinpä jotkin pakettiautot – eli myös pick-upit – ovatkin kuorma-autoja. Kun lava-auton kokonaismassa eli rekisteriotteeseen merkitty tieliikenteessä suurin sallittu massa on suurempi kuin 3 500 kiloa, auto on kuorma-auto. Tällöin kuljettajalla täytyykin olla C-luokan ajo-oikeus ja lisäksi hän joutuu ottamaan huomioon lain ammattipätevyydestä.

Myös maastoon

Ehkä tosipick-upistista pick-up ei ole pakettiauto. Lava-autot ovat pakettiautojen ronskempia veljiä. Pakettiautot voivat olla kooltaan suurempia, mutta niissä ei useinkaan ole nelivetoa. Pakettiautoon tavarat pakataan hienosti, ja ne kuljetetaan maanteitä pitkin kohteeseen, kun taas pick-upin lavalle tavara vain viskataan ja sen jälkeen autolla lähdetään möyrimään metsän kautta. Lyhyempi reitti on näes usein tehokkaampi.

Jo laki vaatii pick-upilta maastossa kulkemista parantavia ominaisuuksia, mutta nykyisin sellaisia voivat olla niin sanotuissa citymaastureissa tavanomaiset tietokoneen ohjaamat laitteet. Useimmissa pick-upeissa on kuitenkin vielä perinteisempiä sovelluksia, kuten jakolaatikko, alennusvaihteisto sekä tasauspyörästön lukko. Toisaalta tietotekniikka on kehittynyt, joten koneen vallan lisääntyminen pick-upeissakaan ei ole niin paha asia.

Eurooppa vastaan Amerikka

Jaan lava-autot kahteen ryhmään, joilla ei ole juuri mitään tekemistä virallisten luokitusten kanssa. Koska en keksi mitään tylsempää nimitystä, kutsun toista lava-autojen ryhmää eurooppalaisiksi malleiksi ja toista jenkkimalleiksi. Näiden päälle tulee tietysti kaikki samaa tarkoittavat erinäköiset sanat.

Eurooppalaisia lava-autoja ovat EU:n määräysten mukaisiksi sovitetut ja EU:n alueella myynnissä olevat mallit. Ihan hyvin EU-pick-upeiksi voi kutsua kaikkia niitä lava-autoja, joita Suomessa suurista autoliikkeistä saa. Näinpä ne ovat N1-luokan ajoneuvoja, niissä on dieselmoottori ja niiden muotoilussa on hyvin pitkälti taiteiltu näyttävyyden ja tehokkuuden välillä. Eurooppalaisiksi lava-autoiksi katson ainakin seuraavat puolueettomasti aakkosjärjestykseen asetetut mallit:

  • Dacia Logan
  • Ford Ranger (paras!)
  • Isuzu D-Max
  • Mitsubishi L200
  • Nissan Navara
  • Toyota Hilux
  • Volkswagen Amarok

Jenkkimalleja eivät ole kaikki loput. Niitä ei ole muutenkaan mitenkään helppo määritellä, mutta tyypillisesti amerikkalaisessa pick-upissa on jotain seuraavista:

  • valmistaja on amerikkalainen
  • moottorin tilavuus on yli 4 litraa, ja kyse on usein bensakoneesta
  • keula on äärimmäisen massiivisen näköinen
  • ohjaamo on dual cab -mallinen
  • auton kokonaismassa on yli 3 500 kg eli se rekisteröidään kuorma-autoksi
  • autosta lähtee kiihdyttäessä ääni, joka ei jätä ketään kylmäksi, ei hyvässä eikä pahassa.

Sinkku, super vai tupla?

Lava-autojen eriarvoistaminen jatkuu jaottelemalla niitä ryhmiin ohjaamon mukaan. Ohjaamo on todellakin peruste jakaa pick-uppeja samalla lailla kuin autoja jaotellaan farmareihin, sedaneihin ja crossövereihin. Ohjaamoiden vuoksi pick-upit hieman jakautuvat – aika pitkälti kiitos Suomen verottajan – vähemmän hintaviin ja hintaviin malleihin.

Valmistajat nimeävät ohjaamoita vähän eri tavoin. Minä olen halunnut vaalia äidinkieltä, joten olen nimennyt ohjaamojen tyypit suomeksi.

Tynkähytissä etuistuimien takana ei ole lainkaan tilaa. Lavassa on tällöin suurin mahdollinen tilavuus, koska auton suurimmista sallituista mitoista ohjaamo ei vie mitään välttämätöntä. Ohjaamo myös on ehkä vähän kuin telkänpönttö, joten onneksi tätä ohjaamoa ei näe usein Suomessa.

Perushytti on hyvin tavanomainen, tai ainakin oli ennen Amarokin tuloa. Kuljettajan istuimien takana on tilaa ehkä noin 30–50 senttimetriä, ja siellä on ulkoilmalle alttiita tavaroita kätevää roudata. Ohjaamo syö vähän lavan tilavuutta, mutta näyttääpähän ainakin sopusuhtaiselta.

Remmihytissä voi olla oikeat lailliset takaistuimet, jolloin kyytiin mahtuu koko jengi. Monesti penkit on kuitenkin poistettu, jotta hinnasta jää helposti ainakin 10 000 euroa. Joka tapauksessa ohjaamossa on erilliset takaovet. Samalla ohjaamo rohmuaa lavasta ainakin parikymmentä senttiä pois.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.