Minä

Kerron heti alkuun salaisuuden: olen tutustunut autojen maailmaan vasta ajokortin saatuani 18 vuoden iässä. Sitä ennen minulta oli turha kysyä, mikä on tasauspyörästö ja miksi kuorma-autojen telin voi nostaa ylös. En vaihtanut 6-vuotiaana iskän Opelin öljynsuodatinta ja ajellut yläkouluikäisenä peltoautoilla. Siirryin ysiluokalta lukioon, ja minusta piti tulla opettaja.

Perustiedot
Nimi Aki Pouta
Syntymävuosi 1989
Asuinpaikka Jyväskylä
Syntymäpaikka Laukaa
Ammatti Autonkuljettaja
Oma auto Ford Ranger Wildtrak

On minua kuitenkin aina kaikki voimakas, ylivertainen ja asenteellinen kiinnostanut. Autossa nämä kaikki ominaisuudet voivat yhdistyä, ja moni auto saikin minut jo kakarana haaveilemaan. Kun astuin autoilun pariin aloittamalla ehkä vähän vastentahtoisestikin ajokortin suorittamisen, siirryin tielle, jolta en koskaan tule pois.

Ajoneuvoissa ja ajamisessa on riittänyt tutkailtavaa ja kokeiltavaa ihan näiden kuuden vuoden aikana. Moottoripyöräily on silloin tällöin jees, mutta en ole siitä innostunut niin paljon kuin kuorma-autoista. Työkoneiden opettelu on to-do-listalla, ja aina silloin tällöin mielessä käy linja-auton ajo-oikeuden hankkiminen.

Mutta mikä jääkään edellä mainitsemieni asioiden väliin: henkilöautoilu. Jokapäiväinen ohjelmanumero. Arkistakin arkisempi. Suomen tavanomaisin tapa liikkua. Minä en vain näe asiaa millään näistä tavoista. Oma auto ja sillä ajaminen ovat yksi elämäni intohimoisimmista asioista.

Näinpä niistä riittää kerrottavaa. Ja kun meikäläinen tykkää kovasti kirjoittamisesta, onkin blogia varten kaikki kasassa. Välillä innostun pikkutarkkaan ja tunteita purskahtelevaan selostamiseen, ja välillä kirjoittelen lyhyesti mutta terävästi. Katson, että nettiin mahtuu tietoa, ja annan palaa miettimättä liikaa yleisömääriä tai mielipiteitä. Valehteluun, solvaamiseen, alatyylisyyteen ja toivottavasti provosoimiseen en kuitenkaan ryhdy.

Olen avoin, huumorintajuinen, välillä täydellisyyteen pyrkivä mutta koko ajan järjestelmällinen. Pidän suorasanaisuudesta ja selkärankaisuudesta mutta aina en jaksa ottaa asioita liian vakavasti. En jaa poliittisia enkä uskonnollisia mielipiteitä julkisesti enkä piilota niitä rivien väliinkään. Olen halukas tutustumaan muihin ihmisiin ja kannatan blogien välistä yhteistyötä.

Minut saa kiinni sähköpostitse osoitteessa aki.pouta [ at ] gmail.com ja Twitterissä.

4 vastausta artikkeliin “Minä”

  1. kokeile ja mainitse muille sieluille että kaverin saa pysymään hengissä yli 30- asteessa optiman akulla(riittää 55ah) jos on YLLÄPITOLATURI ja muistaa/kehtaa käyttää..eikä syksyinen polttoaine suodattimen vaihtokaan ole väärin! ps:nesteen dieselit max 34- mutta shellin aineilla alkaa jäätyä 30- t:nyk nesteen rangeristi T:GJY-432

  2. Morot!

    Astetta parempi lavakate: https://www.accessories-4×4.com/569/en/Roller-lid-shutter/

    Pysyy tukevasti paikoillaan – varsinkin Limitedin lavakaaren kanssa, koska lavakaari tulee osaksi lavakatteen rakennetta. Katteessa on valmiit reiät Limitedin lavakaarelle. Ei tarvi porailla. Ei pursua tiivisteet välistä. Jäätyyhän tuokin talvella. Mukana tulee vedenpoistoletkut, mutta niitä ei ole pakko porailla lavan etulaidan läpi. Vuoden ollut autossa.

  3. 2016 -2018 Rangeriin saa huonosti talvimaskia. Ei näytä kukaan tekevän. Varmaan sen takia, koska keulassa ei ole yhtään suoraa kulmaa. Tekaisin itse. Motonetistä 4 cm leveää alumiinilistaa rungoksi, 3 cm paksua itseliimautuvaa äänieristemattoa ja muutama kiinnityskoukku. Kone lämpenee talvella aivan eri tavalla. Äänieristematon muotoilemisessa oli työtä, mutta onnistuu hyvin penkkihiomakoneella.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/887164/Alumiinilatta-40x4mm-2m
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/606023/Aanieriste-3cm-mattamusta
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/401299/Maskisuojan-kiinnike-50mm

  4. Morjensta,
    .. täältä Koillismaalta, Iijoen varrelta!

    Mukava lueskella blogiasi. Juuri hyvin kirjoitettu, välillä kutittelee nauruhermoja mukavasti. En ihmettele, että haaveesi oli päästä opeksi!

    Tunnistan hyvin nuo tilanteet Rangerisi kanssa, välillä kiinni maastossa.. muistan nuoruuvesta samanlaisia hetkiä ja fiiliksiä..

    ..nykyään itelläni kiinnostaa tänkaltaiset nelikko -jutut ym; sain passelisti juur sieltä Jyvä -kylän kulmilta haettua vähän kiville ajetun 4wd -Hiacen, ja sitä on tuossa matkan varrella tarkoitus käyttää kaikenkaltaisiin tehtäviin, ulos lukematta rankkojen ja sorakuormien ajoa (..siis jos tuo laitos vielä menee inssin syynistä läpi.. )

    Mukavaa jatkoa blogillesi, ja hauskaa talven odotusta sinne Keski-Suomeen.

    Ajoterv.
    – Tope –

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.